یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۲۵ ب.ظ

آیا اساسا ما باید آسوده باشیم؟!





سالهاست که در هفته دفاع مقدّس، یا مراسم تشییع شهدای گمنام، یا هر نوع برنامه‌ای که مربوط به این چارچوب موضوعی باشد بارها از زبان مُجریِ نوعی در رسانه ملّی نقلی با این مضمون شنیده‌ایم که: «شهدا رفتند که ما امروز آسوده باشیم»

البته رسانه ملّی این ادبیات را تبدیل به یک دکترین کرده که روزآمدسازی شده و با شدّت بیشتری ترویج می‌شود. تغییر استراتژی نظام جمهوری اسلامی به تغییر سطح حضور در جبهه سوریه انجامید، که یکی از نتایجِ اخیرِ آن ظفرمندی در عملیاتِ نصر۲ و آزادی شهرک‌های نبل و الزهرا در استان حلب بود. طبیعتا این تغییر متضمّن پرداخت هزینه‌هایی است که سنگین‌ترین آن جان شهدایِ فرامزیِ مدافع حریم انقلاب اسلامی است. نکته قابل تامل اینجاست که رسانه ملّی در پی دکترین تولیدی خود هنوز مشغول به روز رسانی ادبیات یاد شده با این مضمون است که: «مدافعان حرم در سوریه شهید می شوند تا ما در ایران راحتی داشته باشیم»

هر چند راحتی و امنیّت یکی از محصولات ذاتی و طبیعی و البته مهمِّ عملکرد رزمندگانِ ۸ سال دفاع مقدس و مدافعانِ امروز حرم است، اما این ادبیات آنقدر تکرار و بازتولید شد که به استراتژیِ برخی صاحبان تریبون و نهادهای انقلابی برای توجیه اعزام نیرو به خارج از مرزهای ایران تبدیل گردید. حالا تبدیلِ موضوع فرعیِ تامین آسودگی و راحتی به هدفِ دفاع مقدس و دفاع از حرم، تبدیل به یکی از اقوال رایج در سطح جامعه شده که جامعه مذهبی و حزب‌اللهی نیز آن را دست آویزی برای تقدیر از شهدا و حمایت از مدافعان حرم قرار می دهند. براین اساس می توان با اطمینان گفت حتما مضمون پیشین جزو یکی از گزاره‌هایی است که از زبان مردم در یکی از گزارش‌های نوبه‌ای رسانه ملّی در تقدیس دفاع و جنگ و تبیین چرایی شهادت مدافعان حرم منتشر می شود.

در واقع مسئله ما از یک پارادوکس و شکاف مشخص بین ادبیّات ترویجی یاد شده و ادبیّات انقلاب اسلامی آغاز می شود که امام خمینی رحمت الله علیه اولّین شارح و مروّج آن است. این پارادوکس پدید آورنده ۲ سوال جدّی است که رسانه ملّی و صاحبان تریبون هم داستان با این سازمان باید به آن پاسخ گویند:

۱. آیا اساسا شهدا برای این به جبهه‌های نبرد شتافتند و می شتابند که ما آسوده باشیم؟
۲. آیا اساسا ما باید آسوده باشیم؟

برای پاسخ به این ۲ سوال مهم به صحیفه نور رجوع و به مرور ۲ فراز از فرمایشات کلام امام خمینی رحمت الله علیه خواهیم پرداخت:

۱- امام خمینی صبح روز۲۰ آذر ۱۳۶۳ طی سخنرانی در حسینیه جماران در جمع مسئولان نظام در رابطه با لزوم استمرار مبارزه تا رفع فتنه از عالم فرمودند:

«اینهایى که گمان‏ می‌کنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزى»، اگر مقصودشان این است که در قرآن این عبارت نیست، درست می‌‏گویند ، و اگر مقصودشان این است که بالاتر از این با زبان خدا نیست، اشتباه می‌‏کنند. قرآن می‌فرماید: قاتِلُوهُمْ حَتّى‏ لاتَکُونَ فِتْنَة،(۱) همه بشر را دعوت می‌کند به مقاتله براى رفع فتنه ؛ یعنى «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم» ، این غیر از آنى است که ما مى‏گوییم ، ما یک جزء کوچکش را گرفته‏ایم ، براى این که خوب! ما یک دایره خیلى کوچکى از این دایره عظیم واقع هستیم و مى‏گوییم که: «جنگ تا پیروزى». مقصودمان هم پیروزى بر کفر صدامى است یا پیروزى بر ، فرض کنید بالاتر از آنها. آنچه قرآن مى‏گوید این نیست ، او مى‏گوید:«جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم» ؛ یعنى، باید کسانى که تبعیت از قرآن مى‏کنند ، در نظر داشته باشند که باید تا آن جایى که قدرت دارند ادامه به نبردشان بدهند تا این که فتنه از عالم برداشته بشود. این ، یک رحمتى است براى عالم و یک رحمتى است براى هر ملتى ، در آن محیطى که هست.»(۲)

۲- امام خمینی صبح روز ۲۸ تیر ۱۳۶۵ در حسینیه جماران در جمع فرماندهان ارتش و سپاه می فرمایند: «قضیه، قضیه دفاع است، دفاع از یک قدرتهایى که می‌‏خواهند حمله کنند، می‌خواهند به هر طورى شده است باز شما را و ما را برگردانند به اسارت اولى و این دفعه اگر آنها خداى نخواسته یک قدرتى پیدا کنند ، مثل سابق نیست. آنها اساس اسلام را از بین می‌‏برند ؛ براى اینکه دیدند اسلام است که می‌تواند کار بکند و در مقابل بایستد. و این یک فریضه‏اى است بر همه ما، از اهم فرایض است حفظ اسلام ؛ یعنى، حفظ اسلام از حفظ احکام اسلام بالاتر است؛ اساس اسلام اول است، دنبال او اساس احکام اسلام است. و بر همه ما، بر همه شما به مقدارى که قدرت داشته باشیم ، به مقدارى که توانایى داشته باشیم واجب است که جدیت کنیم در اینکه این دفاع مقدس را ما به ‏طور شایسته عمل بکنیم. شما در جبهه‌‏ها هیچ نگذارید آرامش پیدا کند دشمن ، اگر بگذارید آرامش پیدا کند مى‏رود و تجهیز زیادتر مى‏کند و شما را به زحمت مى‏اندازد. باید نگذارید که او یک شب از اضطراب بیرون بیاید ، الآن در اضطراب هستند ، نگذارید که آنها از اضطراب بیرون بیایند. و ثانیاً، همه ملت ایران باید در این امر شرکت داشته باشند. مسئله ، مسئله یک حکومت نیست، مسئله، مسئله یک جنبه نیست، مسئله، مسئله اسلام است. مسئله اسلام؛ یعنى، بر زن و مرد این کشور واجب است که دفاع کنند ، هرکس به اندازه‏اى که تواند باید دفاع بکند و این دفاع را باید تعقیب بکنیم تا ان شاء اللَّه، به پیروزیهایى که خداى تبارک و تعالى مى‏خواهد، برسیم.»(۳)

۵ نتیجه منطقی قابل احصاء از فرمایشات امام خمینی(ره)، نکات مهّم زیر است:

۱. براساس قانون «جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم»، جنگ هنوز ادامه دارد.

۲. «بر زن و مرد این کشور واجب است که دفاع کنند، هرکس به اندازه‏‌اى که تواند باید دفاع بکند و این دفاع را باید تعقیب بکنیم تا ان شاء‌اللَّه، به پیروزیهایى که خداى تبارک و تعالى می‌خواهد، برسیم.»

۳. بر اساس ۲ گزاره دوّم نه تنها اساسا واژه آرامش عمومی بی معناست بلکه زن و مرد در شرایط آماده باش به سر می برند.

۴. بر اساس این گزاره مهّم که: «مسئله ، مسئله اسلام است»، شهدای دفاع مقدس و شهدای دفاع از حریم انقلاب اسلامی، رفتند که اسلام زنده بماند.

۵. نتیجه نهادینه سازیِ فرهنگ آسودگی و آرامش ، تسلط جریان لیبرال بر مصادر حکومتی برای پیگیری و اعاده مطالبات مبتنی بر این فرهنگ اجتماعی است.

«الناس علی دین ملوکهم»

................................


۱- سوره بقره ، آیه ۱۹۳: «با کافران جهاد کنید تا فتنه و فساد از روى زمین برطرف شود».
۲- صحیفه امام ، ج‏۱۹، صص: ۱۱۲- ۱۱۳
۳- صحیفه امام ، ج‏۲۰ ، ص: ۷۹
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۵
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی