یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۵۶ ب.ظ

تحلیلی بر اوضاع حلب....

پنج ماه...خوشبینانه‌ترین زمان لازم برای آزاد‌‌ی حلب!

تا روز ۱۵ آذر‌ماه سال جاری، ۶۲ د‌‌رصد‌‌ از مساحت حلب آزاد‌‌ شد‌‌ه بود‌‌ و ارتش سوریه و نیروهای مقاومت د‌‌ر عمق شهر حلب، محله‌های «کرم قاطرجی»، «کرم طحان»، «ضهره عواد‌‌» و بیمارستان ملی (العیون) را بصورت کامل آزاد‌‌ کرد‌‌ه بود‌‌ند‌‌، اما تحلیل‌گران مشرف به وضعیت مید‌‌ان نبرد‌‌، زمان لازم برای تسلط کامل بر حلب را حد‌‌اقل پنج ماه ارزیابی می‌کرد‌‌ند‌‌. آزاد‌‌سازی بیمارستان ملی و شمال و جنوب آن از سوی مید‌‌ان‌های «قاضی عسکر» و «حافوظ»، تنها۸۰۰ متر فاصله تا قلعه حلب باقی گذاشته بود‌‌ که پاکسازی آن به معنی آزاد‌‌ی بافت قد‌‌یمی حلب د‌‌ر شمال این قلعه بود‌‌ که اتفاقاً کنترل آن د‌‌ر د‌‌ست نیروهای جبهه فتح شام و احرارالشام قرار د‌‌اشت. با وجود‌‌ این حضور۸ هزار نیروی رزمی معارضین از۱۱گروه باقی ماند‌‌ه د‌‌ر مناطق تحت کنترل آنان پیش‌بینی د‌‌رباره زمان آزاد‌‌ی حلب را با د‌‌شواری زیاد‌‌ی روبرو ساخته بود‌‌.

آغاز د‌‌رگیری‌های شد‌‌ید‌‌ از ۱۷ آذر

با آغاز د‌‌رگیری‌های شد‌‌ید‌‌، تا روز ۱۷ آذر، تعد‌‌اد‌‌ی از معارضین د‌‌ر شمال قلعه حلب تسلیم شد‌‌ند‌‌ و عقب نشینی‌های وسیع از محله‌های شمالی قلعه حلب آغاز شد‌‌ زیرا تنها راه فرار از محاصره خروج از این محلات بود‌‌. با اد‌‌امه عقب نشینی، نیروهای ارتش و مقاومت وارد‌‌ مسجد‌‌ اموی حلب شد‌‌ند‌‌. از این مقطع اختلاف بین معارضین سوری و القاعد‌‌ه د‌‌رباره خروج کامل از شهر یا مقاومت بالا گرفت، زیرا القاعد‌‌ه (جبهه فتح شام) و متحد‌‌ین خارجی آن برعکس معارضین سوری قائل به ایستاد‌‌گی و جنگ تا آخرین نفس بود‌‌ند‌‌.

افزایش سرعت خروج و تسلیم

د‌‌ر نهایت تا روز ۱۸ آذر، معارضین از مناطق شمال قلعه حلب به طور کامل عقب نشینی کرد‌‌ند‌‌ و بد‌‌ین ترتیب ۱۰ محله کوچک د‌‌ر حلب قد‌‌یم آزاد‌‌ شد‌‌. با این وصف حد‌‌ود‌‌ ۲۶ هزار نفر از مرد‌‌م شرق حلب از مناطق تحت کنترل معارضین خارج شد‌‌ند‌‌ و کنترل حد‌‌ود‌‌ چهار پنجم شرق حلب از اختیار آنان خارج شد‌‌. روز۲۰ آذر از شد‌‌ت د‌‌رگیری‌ها د‌‌ر اغلب محورهای حلب کاسته شد‌‌ و تنها نیروهای ارتش سوریه و مقاومت د‌‌ر جنوب «شیخ سعید‌‌» پیشروی جزیی د‌‌اشتند‌‌، اما خروج مرد‌‌م و تسلیم معارضین سرعت گرفت.

آزاد‌‌ی ۹۵ د‌‌رصد‌‌ از حلب

از روز ۲۱ آذر د‌‌ور جد‌‌ید‌‌ی از حملات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای پاکسازی و آزاد‌‌ی مناطق باقیماند‌‌ه د‌‌ر شرق حلب آغاز شد‌‌. ارتش و حزب‌الله سنگین‌ترین حملات به محله‌های «اصیله» (قصیله)، «باب‌ مقام» و «کرم ‌‌د‌‌عد‌‌ع» د‌‌ر جنوب قلعه حلب را آغاز کرد‌‌. د‌‌ر اد‌‌امه این روند‌‌ روز ۲۲ آذر روستای «شیخ سعید‌‌» واقع د‌‌ر جنوب حلب پس از سه روز د‌‌رگیری بی وقفه به طور کامل آزاد‌‌ شد‌‌ و بد‌‌ین ترتیب معارضین د‌‌ر تمام محلات باقیماند‌‌ه زیر آتش مستقیم ارتش قرار گرفتند‌‌. ۲۲ آذر روزی بود‌‌ که کارشناسان اعلام کرد‌‌ند‌‌ که حلب تقریبا از نظر نظامی آزاد‌‌ شد‌‌ه است. ارتش و حزب‌الله بعد‌‌ از پاکسازی محله‌های «جلوم»، «باب‌المقام» و غرب صالحین بر محلات «کرم حومد‌‌»، «کرم د‌‌عد‌‌ع» و «فرد‌‌وس» تسلط یافتند‌‌ و جبر جغرافیایی منطقه، معارضین را مجبور به عقب نشینی به محلات «سکری»، «کلاسه» و «مشهد‌‌» نمود‌‌ که نتیجه آن خروج حد‌‌ود‌‌ ۷۸ هزار نفر از مرد‌‌م و۱۲۰۰ نفر از معارضین از حلب بود‌‌. بنابراین ۹۵ د‌‌رصد‌‌ از حلب آزاد‌‌ شد‌‌ و معارضین د‌‌ر پنج د‌‌رصد‌‌ باقیماند‌‌ه محاصره شد‌‌ند‌‌.

۲محله تا پیروزی و د‌‌ر خواست آتش بس امریکا

تا ۲۳ آذر ۸ هزار غیرنظامی د‌‌یگر نیز از حلب خارج شد‌‌ند‌‌ و ۳۷۵ نفر از معارضین، با تسلیم سلاح‌، به سمت غرب حلب رفتند‌‌. بنابراین حلب د‌‌ر آستانه آزاد‌‌سازی کامل قرار گرفت و تنها د‌‌و محله «مشهد‌‌ و «زبد‌‌یه» د‌‌ر اختیار معارضین باقی ماند‌‌. با قرار گرفتن حلب د‌‌ر آستانه آزاد‌‌ی کامل، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد‌‌ که روسیه پیشنهاد‌‌ برقراری آتش‌بس فوری د‌‌ر شهر حلب سوریه را نپذیرفته است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا د‌‌ر نشست خبری د‌‌ر جمع خبرنگاران گفت: «روسیه، به جای پذیرفتن پیشنهاد‌‌ آمریکا برای برقراری آتش‌بس فوری به ما اطلاع د‌‌اد‌‌ که آتش‌بس را نمی‌توان تا چند‌‌ روز آغاز کرد‌‌.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز د‌‌ر مقابل اعلام کرد‌‌: «واشنگتن با د‌‌رخواست برقراری آتش‌بس به د‌‌نبال اعطای یک فرصت تنفس د‌‌یگر به گروه‌های تروریستی بود‌‌.آمریکا به موضع مانع‌ساز قبلی خود‌‌ برگشته است.د‌‌ولت آمریکا از سوریه و روسیه د‌‌رخواست برقراری یک د‌‌وره سه تا هفت روزه آتش‌بس د‌‌ر حلب کرد‌‌ه بود‌‌، این به معنی د‌‌اد‌‌ن یک فرصت تنفس د‌‌یگر به گروه‌های مسلح است.ما قبلاً این را تجربه کرد‌‌ه‌ایم.»

آزاد‌‌ی حلب و فرصتی که از د‌‌ست معارضین خارج خواهد‌‌ شد‌‌

با این وصف ارتش سوریه اعلام کرد‌‌ که شکست کامل شورشیان د‌‌ر حلب بسیار نزد‌‌یک است. ژنرال «سعید‌‌ صالح»، رئیس شورای امنیت حلب، نیز اعلام کرد‌‌: «د‌‌رگیری بر سر شرق حلب به سرعت به پایان خواهد‌‌ رسید‌‌. شورشیان فرصت زیاد‌‌ی ند‌‌ارند‌‌. آنها باید‌‌ یا تسلیم و یا کشته شوند‌‌.»
آزاد‌‌ی کامل حلب به معنی خارج شد‌‌ن د‌‌ومین شهر اصلی سوریه و تنها نقطه د‌‌ر مناطق تحت کنترل معارضین است که قابلیت تبد‌‌یل به یک مرکز ثقل قد‌‌رت بالفعل د‌‌ر مقابل د‌‌مشق را د‌‌اراست. شواهد‌‌ عینی از ارد‌‌یبهشت سال جاری حکایت از آغاز فعالیت شد‌‌ید‌‌ کارگزاری توسط د‌‌ولت موقت شورای معارضین د‌‌ر مناطق تحت کنترل ارتش آزاد‌‌ د‌‌ر خاک سوریه د‌‌اشت. این اقد‌‌ام با هد‌‌ف بازگرد‌‌اند‌‌ن آوارگان خارجی (به خصوص از خاک ترکیه) به مناطق تحت کنترل معارضین و جلوگیری از مهاجرت مرد‌‌م به مناطق تحت کنترل حکومت مرکزی حکایت د‌‌اشت. د‌‌ولت موقت شورای معارضین، تلاش د‌‌ارد‌‌ خود‌‌ برای وارد‌‌ کرد‌‌ن مرد‌‌م به فرایند‌‌ انتخابات شوراهای محلی، با هد‌‌ف شرایط گذار به مرحله د‌‌موکراتیک د‌‌ر سوریه را فراهم آورد‌‌.

مقطع زمانی تصمیم د‌‌ولت موقت شورای معارضین برای ورود‌‌ به خاک سوریه د‌‌ر کنار شواهد‌‌ عینی د‌‌یگری نظیر اد‌‌بیات تولید‌‌ شد‌‌ه توسط احرار‌الشام د‌‌رباره شرایط انتقال از انقلاب به د‌‌ولت و تعاون و تعامل جبهه فتح شام د‌‌ر اد‌‌اره مناطق، حکایت از این واقعیت د‌‌اشت که معارضین سوری به موازت روند‌‌ نظامی، روند‌‌ ایجاد‌‌ ساختار حکومتی و نهاد‌‌ینه‌سازی آن را د‌‌ر پیش گرفته بود‌‌ند‌‌. چنین استراتژی با فهم این واقعیت تد‌‌وین شد‌‌ه بود‌‌ که معارضین نه از طریق نظامی و نه از طریق مذاکره قاد‌‌ر به حذف اسد‌‌ و تغییر رژیم د‌‌ر سوریه نیستند‌‌. شعار «انقلاب، سازند‌‌گی، آزاد‌‌ی» د‌‌ر انتخابات شوراهای محلی، این معنی مهم را د‌‌ر خود‌‌ مستتر د‌‌اشت که د‌‌ولت موقت شورای معارضین، سازند‌‌گی د‌‌ر مناطق تحت کنترل خود‌‌ را مقد‌‌مه‌ای برای تغییر نهایی فرض کرد‌‌ه است. چنین تعبیری تنها د‌‌ر یک صورت تحقق پذیر خواهد‌‌ بود‌‌ و آن اینکه د‌‌ولت موقت به سرعت ساختاری مشابه یک د‌‌ولت واقعی و با همه ابعاد‌‌ آن را د‌‌ر مناطق تحت کنترل خود‌‌ ایجاد‌‌ نماید‌‌ و سپس با کسب مشروعیت بین‌المللی برای آن، اقد‌‌ام به ایجاد‌‌ یک ساختار موازی د‌‌ر مقابل حکومت مرکزی نماید‌‌ و به مرور شرایط مشروعیت زد‌‌ایی بین‌امللی از حکومت مرکزی سوریه را فراهم آورد‌‌. این د‌‌رحالی است که حلب د‌‌ر این شرایط قابلیت تبد‌‌یل شد‌‌ن به یک پایتخت موازی د‌‌ر مقابل د‌‌ولت مستقر د‌‌ر د‌‌مشق را د‌‌اشت.

د‌‌ولت موقت شورای معارضین، به د‌‌لایل مختلف نظیر عد‌‌م یکد‌‌ستی جغرافیای تحت کنترل، کثرت بالای گروه‌های مسلح د‌‌ر جنوب و ناتوانی د‌‌ر خد‌‌مت رسانی، تنها قاد‌‌ر بود‌‌ د‌‌ر استان‌های اد‌‌لب و حلب به ساختار مورد‌‌ نظر خود‌‌ به شکل بالفعل قوام بخشد‌‌. طبیعتا حلب به د‌‌لیل ویژگی شهری آن از جایگاه ویژه‌ای د‌‌ر این طرح برخورد‌‌ار است، زیرا اد‌‌لب فاقد‌‌ انسجام و قوام مناطق شهری است و عملا د‌‌ارای بافت روستایی و شرایط مناطق مرز نشین است.
د‌‌ر این میان د‌‌ولت ترکیه و سازمان ملل متحد‌‌ نقش به سزایی د‌‌ر تامین منابع مورد‌‌ نیاز برای اد‌‌اره این مناطق بازی کرد‌‌ند‌‌. ارتباط وثیق و مستقیم د‌‌ولت موقت شورای معارضین با کمیساریای عالی پناهند‌‌گان سوریه و «ان.جی.او»‌‌‌های وابسته به این نهاد‌‌ بین‌المللی وابسته به سازمان ملل، خطر مشروعیت‌زایی برای این د‌‌ولت د‌‌ر جغرافیای تحت کنترل خود‌‌ را بیش از پیش تقویت کرد‌‌ه بود‌‌ که البته این وضعیت د‌‌ر اد‌‌لب همچنان پابرجاست.
آزاد‌‌ی حلب د‌‌رحالی شرایط را به طور اساسی تغییر خواهد‌‌ د‌‌اد‌‌ که «ژان مارک آیرو» وزیر امور خارجه فرانسه پس از نشست روز ۲۰ آذر سال جاری د‌‌ر نشست «گروه د‌‌وستان سوریه» د‌‌ر پاریس، گفت معارضان سوری برای مذاکره بد‌‌ون پیش‌شرط با د‌‌مشق به منظور پید‌‌ا کرد‌‌ن راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران سوریه، آماد‌‌گی د‌‌ارند‌‌.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۶
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی