یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱ ق.ظ

تهدیدات فضای مجازی زنانه‌ می‌شود!!

دنیای امروز به گونه‌ای پیش می‌رود که همه روزه میلیون‌ها سایت در فضای دهکده جهانی طراحی و تولید می‌شوند و مردم جهان نیز از آنها بازدید می‌کنند اما در این میان با پیشرفت تکنولوژی و طراحی صفحات وب شاهد افزایش چراغ خاموش خطرات و مشکلات در دهکده جهانی هستیم از سایت‌های غیر اخلاقی گرفته تا سایت‌های کلاهبرداری که امروزه شیوع پیدا کرده است امروزه مهمترین دغدغه‌های مردم و خانواده‌ها و متخصصان استفاده نادرست و آثار مخرب وسایل ارتباط جمعی بر روح و روان و شخصیت افراد است.

به عقیده کارشناسان، خطر کنونی فضای مجازی یا اینترنت از خطراتی که در بیرون از خانه فرزندان ما را تهدید می‌کند بیشتر است اینترنت فقط یک سرگرمی نیست، بلکه به ما این امکان را می‌دهد که با دوستان و خانواده در تماس باشیم. اطلاعات بی شماری را به دست بیاوریم. سایتهای آموزشی بسیاری وجود دارد که می‌توانیم در آنها سرگرمی ها، موسیقی، ورزش و خیلی چیزهای دیگر مورد علاقه را بیابیم.

۵۰ درصد مخاطبان فضای مجازی دانش‌آموزان هستند!
خبر تا حد زیادی شوک آور بود، بویژه آن که در آن به طور خاص به دانش آموزان اشاره شده بود. مواجهه با چنین خبری تا حدی مؤید گفته دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که اخیرا طی گفت و گویی اعلام کرده بود که ۱۲ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی داریم ، به جرات می‌توان گفت که بیش از۵۰ درصد از ۲۰میلیون مخاطب فضای مجازی، دانش آموز هستند.

این را هم بد نیست بدانید و بدانیم که به اعتقاد کارشناسان و پژوهشگران، انزوا طلبی، دوری از گروه دوستان و فامیل، خودکشی اینترنتی، سرقت اینترتی، گرایش به سمت فضای تخیلی به صورت افراطی و فاصله گرفتن از واقعیت های جامعه و عدم سازگاری به آنها، پرسه زدن در سایت های بشدت غیر اخلاقی و ضد ارزشی و بویژه به چالش کشیدن هویت جوانان و نوجوانان در ابعاد جنسی، فکری، اخلاقی و دینی از جمله مهمترین آسیب های پدیده اعتیاد به اینترنت است که امروز دیگر آن را بیشتر به عنوان اعتیاد مدرن می شناسند.

سرعت پیشرفت در حوزه علوم کامپیوتر منجر به کاهش پردازش و انتقال اطلاعات شده است به عنوان مثال در سال ۱۹۹۳ میلادی حدود ۵۰ وب سایت در جهان وجود داشت اما پس از گذشت هشت سال این رقم به بیش از ۵ میلیون وب سایت رسید. ایران در سال ۲۰۰۹ رتبه یازدهم جهانی را در این حوزه به دست آورده است .امروز فضای سایبری با پوشش ۳۰ درصدی جمعیت کره زمین توانسته تأثیرات عمیقی در حوزه‌های مختلف ایجاد کند و اگر این روند تا درگیر کردن تمام جمعیت زمین ادامه پیدا کند معلوم نیست زندگی انسان چه تغییری می‌کند.

آینده‌ای که نگرانی می‌آفریند


سید حسین موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی مختلف در جوامع امروزی می‌گوید: به دلیل ماهیت آسیب‌های اجتماعی، معمولا شاهد ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی جدید در جوامع و زمان‌های مختلف هستیم؛ آسیب‌های نوپدیدی که امروزه بر پایه تکنولوژی پیش می‌روند و با گسترش فضای مجازی و آسیب‌های وابسته به آن می‌توان آینده نگران کننده‌ای را در خصوص افزایش آسیب‌های نوپدید در جامعه متصور بود.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از گسترش فضای مجازی در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است. کاهش سن افراد درگیر با آسیب‌های اجتماعی و زنانه تر شدن آسیب‌ها مهمترین معضل پیش روی سازمان‌های مسئول در مقوله آسیب‌های اجتماعی و برنامه ریزان کلان کشوری است، چراکه با زنانه تر شدن آسیب‌های اجتماعی و کاهش سن درگیر شدن با این آسیب ها، دختران جامعه بیش از پیش درگیر آسیب‌های اجتماعی خواهند شد.

اما اینکه چگونه می‌توان جلوی رشد آسیب‌های اجتماعی نوپدید و دامنه درگیری آحاد جامعه با این دست آسیب‌ها را گرفت، سوالی است که موسوی چلک در پاسخ به آن می‌گوید: خوشبختانه تا جاییکه دلتان بخواهد در کشور شورای عالی داریم، از شورای عالی فضای مجازی گرفته تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و ...؛ لذا باید توجه داشت که مشکلات ما نبود ساختار مناسب نیست بلکه مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که تصمیمات در کشور بدون توجه به آثار اجتماعی آن اتخاذ می‌شود. یعنی بسیاری از این آسیب‌ها از تصمیمات غلط در سایر حوزه‌ها مانند اقتصاد و فرهنگ ناشی شده و در جامعه تسری می‌یابد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۹
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی