یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ق.ظ

سقوط فرهنگی با فستیوال حیازدایی تلویزیونی!!!




وضعیت حجاب زنان و دختران بازیگر در فیلم‌ها و سریال‌ها و بی‌حجابی آن‌ها در خیابان و وضع مفتضح برخی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از موضوعاتی است که احیاناً بر حیای زنان و حتی غیرت مردان جامعه تأثیر به سزایی داشته باشد. آنجایی که یک زن هنرمند به کمک رسانه‌ملی خودمان به آلاف و الوفی رسیده است و اسم ورسمی پیدا کرده است و حالا با ساز ناکوک و اشتهای بی‌حیایی سیری ناپذیر مانند یک ویروس جامعه را آلوده می‌کند.

بی‌تردید بازیگران سینما و تلویزیون یکی از گروه‌های الگو در جامعه هستند که رفتار آن‌ها می تواند در شکل‌گیری نگرش مردم به یک موضوع، موثر باشد. اینگونه وقتی بازیگران تلویزیونی به صورت بی‌حجاب در انظار عمومی ظاهر می‌شوند به راحتی می‌توان حدس‌زد چه بلایی بر سر مخاطبان با حجاب‌ساختگی! در فیلم‌ها و آنهم با خرج بودجه‌های میلیاردی از بیت‌المال خواهد آمد. تصاویر آتلیه‌ای هم خود حکایت دیگری دارد. چند سالی است که گرفتن عکس‌های آتلیه‌ای با گریمی مخصوص برای خودنمایی در میان بازیگران زن و مرد ایرانی باب شده است.

با گسترش بازدید سایت‌های به ظاهر هنری و شبکه‌های اجتماعی که اقدام به منتشر کردن اینگونه تصاویر می‌کنند این پدیده به نوعی فستیوال و مسابقه برای حیا‌زدایی از الگوی زن ایرانی تبدیل شده است.

مسابقه بدحجابی در تصاویر آتلیه‌ای تا به جایی رسید که برخی با همذات پنداری نسبت به شخصیت با حجاب برخی از آنها در فیلم‌های سینما و تلویزیون و با دیدن عکس‌های آنچنانی آتلیه‌‌ای این افراد که در فضای مجازی به شکل گسترده منتشر شده و می‌شود، دچار نوعی تفکر دوگانه در مورد این افراد می شوند.

حجت الاسلام دکتر صالح نیا با اشاره به اهمیت حجاب در بستر سینما می‌گوید: خداوند بر اساس ضروریات اجتماعی و انسانی حجاب را هم برمردان و هم برزنان واجب کرده است.

امام جمعه غرب تهران در ادامه افزود: چنانچه در امر حجاب کوتاهی شود مغفرت از جامعه دور شده و بر منکرات دامن زده می‌شود و برعکس اگر مردان و زنان بر حجاب و عفاف اسلامی پایبند باشند، بستر برای انجام معروف های دیگر نیز مهیا می شود؛ سن ازدواج کاهش می یابد و از آمار طلاق و بسیاری از بزهکاری ها کاسته می شود.

امربه‌معروف تلویزیونی


وی خاطرنشان کرد: پرداختن صحیح به حجاب در بستر سینما و تلویزیون به منزله‌ی امربه معروف تصویری است و اگر سینماگران ما در برنامه ها و سناریوهای خود به این مقوله ورود کنند در مخاطبان تاثیر گذار خواهند بود اما اگر به سمتی دیگر گرایش پیدا کنند کل جامعه ضرر خواهد کرد.

الگوسازی در سراشیبی ابتذال



الگوهای تصویری که به نحوی الگوی جوانان و نوجوانان ما قرار می‌گیرند در ارائه فرهنگ و ارزش های دینی مثل حجاب بسیار حائز اهمیت هستند زیرا به خصوص در اوایل دوره جوانی و پایانی دوره نوجوانی فرد خود را در نهادها و منابع دیگر جستجو می کند و مجذوب نهادها و به خصوص رسانه‌هایی مثل سینما می‌شود که دارای تصاویر بسیار جذاب در حد تاثیرگذاری اعجاب آورند.

حال در این میان سینما که بارزترین نمود رسانه جمعی است اگر با انتخاب بازیگران زن بدحجاب یا بی‌حجاب به الگوسازی برای دختران جوان و نوجوان ما بپردازد، به ضدیّت با ارزش های اخلاقی و دینی پرداخته و به شکل منفی تاثیرگذاری‌اش را به مخاطب القاء کرده است یا این هنر تصویری می تواند با ارائه الگویی منطبق با موازین اسلامی رسالت دینی مطلوب را بر عهده بگیرد.

در امر حجاب بلاتکلیف هستیم


طاهرفر، کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این‌باره می‌گوید: سی‌و‌اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما علیرغم تمام هزینه‌های انسانی و مالی و فرهنگی، باید اعتراف کنیم همچنان در امر حجاب بلاتکلیف هستیم و تمام هزینه‌ها حیف و میل می‌شود. ما نه تنها در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف اعتلاء نیافتیم بلکه سقوط نیز کرده‌ایم در حالی که آئینه‌ی فرهنگ جامعه‌ی ما حجاب است.

حجاب را فیلم کرده‌ایم!


وی افزود: البته رسانه نیز آئینه‌ی فرهنگی است اما رسانه های ما فرهنگ ضد و نقیضی را به نمایش می گذارند؛ مثلا آنها برای نشان دادن و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اسلامی دست به دامان بازیگرانی می‌شوند که پوشش متفاوتی در زندگی واقعی خود دارند؛ در حالی که وقتی مخاطب با این حالت روبرو می شود، تناقضی در باورهای او به وجود می‌آید که فکر می‌کند حجاب مد نظر جمهوری اسلامی فقط در فیلم ها وجود دارد نه زندگی واقعی.

هفت‌خانی که وجود ندارد!


وی خاطرنشان کرد: سوالی دیگر که در این زمینه باید بپرسیم این است که این بازیگران بدحجاب را چه کسانی و کدام نهاد ها تربیت کرده اند؟! چه کسی آن ها را گزینش کرده است؟! باید بپرسیم چرا هنگام گزینش سایر عوامل فیلم آنها را مجبور می کنند تا از هفت خان رستم عبور کنند در حالی که بازیگری که قرار است جلوی دوربین و دید عموم مردم قرار بگیرد، با چنین شرط و شروطی روبرو نمی‌شود؟! به واقع چرا حجاب اسلامی شرط ورود به عرصه‌ی بازیگری و سینما در جمهوری اسلامی نیست؟!

پیام معکوس فیلم به مخاطب القاء می‌شود


آیت‌الله سعیدی نیز با انتقاد از حجاب و پوشش نامناسب برخی بازیگران سریال‌های صدا و سیما می‌گوید: در سریال‌هایی که در کشور ما ساخته می‌شود ‌دیده می‌شود که بعد از مدتی اصحاب شرکت کننده در آن را برای تشویق دعوت می‌کنند؛ وقتی که این‌ها از آن لباس بازی و هنرپیشگی بیرون می‌آیند چهره‌هایی متفاوت دارند.

وی افزود: خانمی که در سریال دارای حجاب کامل بوده و به اجرای نقش پرداخته است ‌در موقع تجلیل چهره او ۱۸۰ درجه متفاوت می‌شود یا آقایی که در فیلم با چهره مذهبی حضور یافته است، این بار با چهره‌ای متفاوت خود را نشان می‌دهد.

امام جمعه قم با اشاره به پیام نامناسب چنین رویکردی، گفت: خانمی که نقش زن محجبه یا مردی که نقش انسان مؤمنی را در فیلم بازی می‌کند و بعد از آن در چهره‌ای خلاف فیلم بازی شده دیده می‌شود، آورنده این پیام است که ای بینندگان! آنچه که دیدید همه فیلم بود اصل چهره او این است؛ در این شرایط تمام پیام‌های خوب سریال تبدیل به عکس آن می‌شود.

بازیگران مراقب باشند مصداق بدحجابی نشوند


این‌ها همه در حالی است که مدیرکل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما در پی انتشار خبری مبنی بر ممنوع‌الفعالیت شدن برخی بازیگران بی‌حجاب تلویزیون گفته است: هنرمندان برای جلوگیری از بروز هرگونه حاشیه و بازتاب منفی برای انتشار تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی دقت لازم را به خرج دهند تا مصداقی برای بی‌حجابی تلقی نشود.

در ورطه سقوط قرارمان ندهند


رطب خوردگان رسانه‌ای که می‌خواهند مخاطبان خود را منع رطب کنند، خود بهتر از هرکس دیگر می‌دانند که آب در هاون می‌کوبند. وقتی بازیگری که در نقش یک فرد محجبه و مذهبی در تلویزیون بازی کرده و چهره او با همان شکل و شمایل در چشم مخاطب نقش بسته است وقتی به یک‌باره در فضای دیگر و خارج از سریال به شکل مفتضح و بی‌حیا با حجابی نیم‌بند ظاهر می‌شود که نه شرع می‌پسندد و نه عرف و اگر نبود تسامح برادران ناجا می‌بایست توسط گشت‌های ارشاد، حتماً ارشاد شود، معلوم نیست بر سر مخاطب چه بلایی می‌اید.

این تعارضات و الگوسازی‌های کاذب از بازیگران بی‌حیا و بی‌حجاب و دادن نقش‌های خاص به آن‌ها سرانجام خوشی در پی ندارد و بی توجهی به این مسئله مهم موجب ترویج فرهنگ بی بند و باری در میان نسل جوان شده و به قدری تاثیرگذار است که یک جامعه را به ورطه‌ی سقوط می اندازد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۰
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی