یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۷:۳۰ ب.ظ

کنسرت ناهم‌آهنگ دولت برای بیکاری!

رییس‌جمهور دوشنبه از موضع وزیر ارشاد درباره عدم برگزاری کنسرت در مشهد انتقاد کرد و گفت «وزیر باید تابع قانون باشد.»

حسن روحانی که در دیدار با جامعه پزشکی کشور سخن می گفت،با اشاره به ماجرای صدور مجوز کنسرت افزود «یک جا می‌خواهد کنسرتی برگزار شود مجلس قانون گذاری شکل می‌گیرد در حالی که ما مجلس شورای اسلامی داریم و هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند نمی‌تواند قانون گذاری کند، و وزیر نباید نیز تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد.

مجوزی که رییس جمهور درباره آن سخن گفته است یکی از مجموع ۱۷۸۰ مجوز احصاشده در پایگاه مجوزهای کسب و کار و ۱۱۹ مجوز مربوط به وزارت ارشاد است. بنا بر آخرین گزارش دبیرخانه هیأت مقررات زدایی وزارت ارشاد، با وجود الزام قانونی، اطلاعات خود را به صورت کامل در سایت وارد نکرده است. از سوی دیگر وزارت اقتصاد هم هنوز بررسی خود را درباره مجوزهای وزارت ارشاد کامل نکرده و هیات مقررات زدایی هم علی‌رغم پایان مهلتش ، یک سال است که در اصلاح مجوزها تاخیر کرده است.

تخلفات وزارت ارشاد که رییس جمهور از کنار آن به سادگی گذشته به همین جا ختم نمی شود. براساس آمار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، این وزارتخانه در صدور مجوز نزدیک به ۴۰۰ نشریه متقاضی مجوز، برخلاف قانون تاخیر کرده است. طی سال‌های بعد از انقلاب، ۳۶ قانون درباره مجوزهای کسب و کار تصویب شده است. حرف اصلی همه قوانین جدیدتر، مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز برای کارآفرینان است که به همین منظور قانون هیأتی را هم به ریاست وزیر اقتصاد مأمور کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید دفتری را به نام محیط کسب‌وکار و همچنین کمیته مستقل کسب‌وکار و سایتی راه‌اندازی کرده که در حال حاضر از طریق آن مجوزهای کسب‌وکار را ثبت می‌کند.طیب‌نیا می‌گوید ما به‌دنبال حذف فرایند زائد و تسهیل صدور مجوز هستیم.

سایتی که وزیر اقتصاد از آن سخن گفته براساس قانونی است که مجلس دولت را موظف کرده پایگاه اطلاع‌رسانی مجوزهای کسب و کار را راه‌اندازی کند.این پایگاه اینترنتی قرار بوده شرایط دریافت یا تمدید مجوز کسب و کار در همه مشاغل، صنایع، کشاورزی، خدمات، به تفکیک در آن درج و پس از سه‌ماه مرجع رسمی اعلام شرایط صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار محسوب شود.

سه‌ماه مهلتی که مجلس به دولت داده تا‌کنون بارها تمدید شده و آخرین مهلت ۲۶مرداد ۹۴ بوده است. تاخبر دولت در اجرای قانون اصلاح مجوزها آنقدر در بیکاری جوانان و ناامیدی کارآفرینان موثر بوده است که یکی از رسانه‌ها دو ماه پیش خواستار برگزاری دادگاه برای قانون‌شکنی وزیر اقتصاد و اخلال او در نظام اقتصادی کشور شد.

بنابر آخرین اعلام وزارت اقتصاد، تاکنون بیش از ۱۷۸۰مجوز از سوی دستگاه‌های اجرایی احصا شده ولی بررسی مبانی قانونی مجوزها و ضرورت وجودی آنها انجام نشده است.

اصلاح مقررات شروع نشده است
قادری عضو هیأت مقــــررات‌زدایـــــی می‌گوید:«بررسی اصلاح مقررات در هیأت هنوز آغاز هم نشده و کار اولیه آن به دانشگاه‌ها سپرده شده است.» به‌گفته وی جمع‌بندی هیأت اینگونه بوده است که اسامی متخلفین اعلام نشود.

براساس قانون تولید رقابت‌پذیر، این هیأت موظف بوده است حداکثر تا مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون، شرایط و مراحل صدور مجوزهای کسب و کار در مقررات، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و مانند اینها را به‌نحوی تسهیل و تسریع کند و هزینه‌های آن را به‌نحوی تقلیل دهد که صدور مجوز کسب و کار در کشور با حداقل هزینه و مراحل آن ترجیحاً به‌صورت آنی و غیرحضوری و راه‌اندازی آن کسب و کار در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.

باقانون شکنی وزارت اقتصاد در اصلاح مجوزهای کسب و کار، هیات وزیران ۱۳ تیرماه خود راسا وارد اصلاح یکی از ۱۷۸۰ مجوز کسب و کار شد و براساس پیشنهاد وزارت ارشاد در ارتباط با ماده ۲۰ آیین نامه اماکن عمومی مصوبه داشت.

بر اساس این مصوبه صدور مجوز جهت اجرای برنامه های فرهنگی و هنری از جمله اجرای موسیقی و تئاتر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنها از جهت بررسی نظامی و ترافیکی به نیروی انتظامی اعلام می شود. این نیرو سپس در مدت ۱۰ روز نظر خود را نسبت به برگزاری این مراسم اعلام می کند.

ورود اختصاصی دولت برای اصلاح یک مورد خاص از ۱۷۸۰ مجوزهای کسب و کار در حالی صورت گرفت که صدها هزار جوان بیکار سالهاست منتظر اصلاح مجوزهای کسب و کار هستند. از جمله وزارتخانه هایی که در مقابل اصلاح مجوزها به شدت مقاومت غیرقانونی می کند وزارت بهداشت است که اتفاقا مراسم سخنرانی رییس جمهور در انتقاد از وزیر ارشاد را در روز پزشک برگزار کرده بود.

این وزارتخانه و مدیرانش بارها اعلام کرده اند اجازه نخواهند داد هر قدر نیاز است بیمارســتان ســاخته شــود یا هر قدر که می خواهند ام آرآی بزننــد و یا اجازه بدهیم به هر میزان که مردم تمایل دارند داروخانه ایجاد شــود. قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت کابینه هم سه ماه پیش اعلام کرد چاره مشکلات روحی و افسردگی جوانان را در برگزاری کنسرت می داند. سیاست های وزارت بهداشت در حوزه آموزش و محدود کردن ظرفیت دانشگاهها حداقل موجب از دست رفتن سیصد هزار فرصت شغلی شده است بگونه ای که بنابر امار، کشور فقط در حوزه پرستاری با کمبود ۲۵۰ هزار نیرو مواجه است.

رویّــه وزارت بهداشــت در محدودکردن صــدور مجوز برای مشاغل مرتبط با بهداشت و درمان از گذشــته با انتقاد حقوقدانان و اقتصاددانان مواجه شده بود. دکتر مرتضی عزتی، مســــئول کارگروه بررســی مجوزهای کســب و کار در وزارت اقتصــاد با انتقاد از انحصارگرایی در وزارت بهداشــت می گوید این امر موجب شــده اســت ده ها هزار فرصت شــغلی بــرای فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی ایجاد نشود.

به گفته وی، در اعطــــای برخــــی مجوزهایی که مســــــئولیت آن با وزارت بهداشت است و سقف کمی وجود دارد از نظــــر علمــــی و قانونــــی هیچ گونه محدودیتی به معنای اشــــباع بازار نباید وجود داشته باشد قانونی کــه دکتر عزتی به آن اشــاره می کند قانون اصــلاح برخی مــواد قانــون اجرای سیاســت های کلــی اصل۴۴قانون اساسی است که در آن آمده است: هر یـــــک از مراجع صادرکننده مجوز کســــب و کار اجازه ندارند به دلیل «اشباع بودن بــازار» از پذیرش تقاضا یا صدور مجوز کســب و کار امتناع کنند.

همچنین در قانون مذکور آمده اســت که کلیه مراجعی که مجوز کســب و کار صادر می کنند بــه همراه «هیأت مقررات زدایــی و تســهیل صــــدور مجوزهای کســــب و کار»، موظف هســــتند حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون، شــــرایط و مراحل صدور مجوزهای کســب و کار در کشــور را به نحوی تســــهیل کرده و هزینه های آن را تقلیــل دهند تا صــدور مجوز کسب و کار با حداقل هزینه و مراحل، به صورت غیرحضــوری و در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۵
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی