یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
شورای نظارت بر اساس مصوبه ای، رسانه ملی را موظف نمود تا با هنرمندانی که شئونات اخلاقی و رسانه‌ای را در شبکه های اجتماعی رعایت نمی کنند قطع همکاری نماید.

بر اساس مصوبه اخیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با عنایت به حضور کارمندان و هنرمندان متعهد و پاک سیرت در رسانه ملی، متأسفانه تعداد قلیلی از هنرمندان با حضور هنجار شکنانه خود در این شبکه‌ها و با انتشار تصاویر نامناسبی از خود ، شئونات اخلاقی و ضوابط سازمانی را رعایت ننموده‌اند و موجبات دلخوری خیل عظیم هنرمندان متعهد و اهالی فرهنگ و هنر را فراهم آورده‌اند.

از این رو و بر اساس این مصوبه سازمان صدا و سیما موظف شد تا با هنرمندانی که در این شبکه ها خلاف شئونات حاضر شده اند، قطع همکاری نماید.

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما استفاده و حضور در شبکه های اجتماعی را فرصت تعامل هرچه بهتر هنرمندان با مردم و مخاطبان دانسته و صرفاً حضور نامناسب و انتشار تصاویری که باعث نادیده انگاشته شدن ارزش‌ها می شود را خلاف ضوابط و مقررات می‌داند.

۱۶ تیر ماه سال جاری، طبق مصوبه شورای نظارت بر صدا و سیما از همکاری رسانه ملی با هنرمندانی که عکس خلاف شرع از خود در فضای مجازی منتشر کرده‌اند جلوگیری می شود. عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظارت بر صدا و سیما در مصاحبه با خبرگزاری این سازمان ، با بیان این مطلب که طبق مصوبه شورای نظارت بر صدا و سیما از همکاری رسانه ملی با هنرمندانی که عکس خلاف شرع از خود در فضای مجازی منتشر کرده‌اند جلوگیری می‌شود گفت: برخی از بازیگران که در صدا و سیما با چهره ای موجه ظاهر می‌شوند در صفحات اجتماعی و در فضای مجازی که همگان به آن دسترسی دارند، عکسهایی خلاف شرع و شئونات منتشر می‌کنند، که بنا بر این مصوبه از این به بعد ادامه همکاری رسانه ملی با این افراد ممکن نیست.

وی افزود: بسیار مشاهده می شود که بازیگری چه زن و چه مرد که در پوشش مناسبی در فیلمها و سریالهای تلویزیونی به ایفای نقش می پردازد در صفحات اجتماعی ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارد که همین امر موجب می شود باورها و اثر بخشی نقشش در ذهن مخاطبان خدشه دارشود. این مصوبه به صدا و سیما ابلاغ شده است و بنابراین ادامه همکاری هنرمندان با رسانه ملی منوط به رعایت اصول و حفظ شئونات اسلامی و اجتماعی است.

اما این خبر از سوی رسانه ملی تکذیب شد و روز ۲۰ تیر ماه سال جاری سید رمضان شجاعی مجددا با ایرنا مصاحبه کرد و در واکنش به تکذیب خبر یاد شده گفت:رسانه ملی براساس اصل ۱۷۵قانون اساسی موظف به رعایت مصوبات این شورا است و کارکنان این سازمان به هیچ عنوان نباید از اعتماد مردم سوء استفاده کنند.

وی به ماجرای اخیر در برنامه ماه عسل اشاره کرد که یک مانکن لباس عروس میهمان آن بود اشاره کرد و افزود: شورای نظارت بر صدا و سیما در جلسه مصوب کرده است که افرادی که از صدا و سیما با هنرمندان مصاحبه می کنند حق ندارند عکس های غیر شرعی آنان را در فضای مجازی شخصی و یا عمومی منتشر کنند. مردم به مجریان رسانه ملی اعتماد می کنند و نباید از این اعتماد سوء استفاده کرد.

شجاعی با انتقاد و واکنش به واحد روابط عمومی صدا و سیما، تصریح کرد: روابط عمومی در جایگاهی نیست که بتواند مصوبه شورای نظارت را پاسخ بدهد. رسانه ملی بر اساس اصل ۱۷۵قانون اساسی باید مصوبات این شورا را اجرایی کند.

در حالی مصوبه شواری نظارت بر صدا و سیما یک گام مثبت حداقلی برای پدیده الگو سازی از افراد لاابلی توسط رسانه ملی محسوب می شود که باید گفت حضور بازیگران زن و بعضا مرد با ظاهر غیر شرعی منحصر به تصاویر آنان در شبکه های اجتماعی نیست، بلکه این افراد عمدتا در انظار عمومی نیز با امثال همین ظاهر تردد می کنند. هراز گاهی به بهانه جشنواره فیلم فجر یا همایش های نوبه ای وزارت ارشاد ، دیده می شود که تجمع این قشر در این مکان محدود ، چه جوانبی از فضاحت جاری در جامعه هنری را به نمایش می گذارد.

هفته گذشته در حالی روز ۱۷ تیر ماه ، مناسبتی با نام عفاف و حجاب بود که به نظر می رسد باید از آن با عنوان یک مرثیه مضحک برای قانون عفاف و حجاب در تاریخ نظام جمهوری اسلامی یاد کرد. ۲۶ دستگاه موظف به اجرای این قانون در حالی عنودانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند که هیچ نهاد نظارتی نیز انگیزه و توان بازخواست از این مجریان متخلف را ندارد!

در حالی شورای نظارت بر صدا و سیما اقدام به صدور مصوبه‌ای نموده است که معلوم نیست سرپیچی از آن چه عواقبی را گریبانگیر خاطیان در رسانه ملی خواهد کرد که این شورا روز نهم آذر ماه سال گذشته نیز در نامه ای نسبت به سیاست های رسانه ملی در بازنمایی مسئله افزایش جمعیت و حفظ خانواده تذکر داده بود. در این نامه زیست پررنگ مجردی در آثار نمایشی و ارائه تصویری مناسب و قهرمانانه از این نوع زندگی ، حضور پر رنگ خانواده ناقص با عدم حضور یکی از طرفین همسری در آثار نمایشی ، انفعال محض نسبت به ترغیب و تشویق به فرزندآوری ، همنشینی خانواده های پرجمعیت غالبا با معضلات اجتماعی و فقر و بدبختی ، حضور پررنگ تنش در خانواده و شکل‌گیری دراماتیک آثار نمایشی بر پایه آن، بازنمایی نا صحیح از دختران در آستانه ازدواج که عمدتا به لحاظ ظاهر و فیزیک جسمی سن بالا می‌باشند، پیشی گرفتن ازدواج فانتزی و احساسی بر ازدواج عقلانی، انفعال در ترسیم نقش مادری و روایت هنرمندانه از زیبایی های آن ، مواردی بود که شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما نسبت به آن به سازمان یاد شده تذکر داده بود.

درحالی اشکالات یاد شده کماکان در برنامه های تولیدی سیمای جمهوری اسلامی دیده می شود که این نامه هیچ جنبه الزام آوری برای رسانه ملی ایجاد نکرده است. 

بنابراین وخامت حاکم بر اوضاع رسانه ملی درحالی نمایان می شود که روابط عمومی رسانه ملی با صدور اطلاعیه ای در برابر اجرای مصوبه قانونی و مطالبه به حق شورای نظارت بر صدا و سیما مقاومت می کند! این نمونه رفتاری و موارد مشابه کثیر دیگر به طور مداوم مخاطب را به یاد این جمله کلیدی عزت الله ضرغامی می‌اندازد که گفته بود ۷۰ درصد سازمان صدا و سیما با انقلاب همراه نیستند. شاید علاوه بر بی اعتقادی به احکام شریعت ، یکی دیگر از دلایل مقاومت روابط عمومی صدا و سیما در مقابله مصوبه اخیر، این باشد که اگر قرار به عدم همکاری با زنان مکشفه هنرمند در انظار فرا برسد، احتمالا این سازمان باید به جز عده بسیار معدودی از هنرمندان ، همکاری خود را با جامعه هنری زنان کشور قطع کند!

این مسئله مؤیّد واقعیتی است که پیش از این ، یالثارات بارها ضمن بازخوانی آراء امام خمینی رحمت الله علیه ، آن را به رئیس قبلی صدا و سیما تذکر داده بود. این واقعیت بر این مبنا استوار شده بود که به گفته امام خمینی رسانه ملی یک دانشگاه بزرگ است و باید نقشی در همین راستا ایفا کند و بازهم براساس فرمایشات همان امام تاکید شده بود که اگر قادر به اداره سلیم ساختاری نیستیم باید تا زمان دستیابی به این توانایی اداره آن را تعطیل کنیم.

درک چنین مفهومی در حالی ساده است که اجرای آن به معنی رسوخ دادن انقلاب به بدنه غیر انقلابی رسانه ملی است که اتفاقا رسانه ملی در جهتی خلاف، به طور مکرر در حال گسترش ابعاد عمل همین ساختار مشکل‌دار است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۸
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی