یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۰۹:۴۳ ب.ظ

جذب حداکثری به چه قیمت؟!

فقط مانده‌ام ما برای چه اینقدر تلاش می‌کردیم و می‌کنیم که مردم به سمت ماهواره‌ها گرایش پیدا نکنند؟ اگر برای این است که بدآموزی دارد و فرهنگ غیر اسلامی را به نمایش می‌گذارد که خب سیمای خودمان هم تقریباً به همان سمت می‌رود!....

شاید اگر چند سال قبل قرار بود یک مجموعه تلویزیونی به روابط بی‌شرمانه ضربدری اشاره داشته باشد مورد آماج حملات مردم و منتقدین واقع می‌شد. یا تصور کنید حتی اگر بنا بود رابطه بین یک زوج آنقدر لوس و زننده و جلف نمایش داده شود که جلوی سایرین برای هم میومیو بکنند و ادا در بیاورند چه عکس‌العملی را از سوی مردم شاهد بودیم!؟

یا اینکه اگر می‌خواستند درمجموعه‌ها به راحتی و با بی‌حیایی تمام همه را اعم از پیر و جوان در حال تلاش برای برقراری ارتباط با جنس مخالف نشان بدهند چه برخورد تندی با آن‌ها می‌شد؟

به قول یکی از دوستان نکته‌سنج حالا آنقدر آش شور شده که هیچ‌کس صدایش در نمی‌آید! گویی همه‌مان در برابر این مسائل واکسینه شده‌ایم! می‌گفت گمان می‌کنم رؤسای سازمان صدا و سیما هم در سفر تشریف دارند.کافی است نیم نگاهی به برخیمجموعه‌های شبکه‌های مختلف صدا و سیما در این ایام داشته باشید. 

شبکه یک با کلاه پهلوی روی فیلم فارسی‌ها را هم سفید کرده! نمایش معاشقه‌های ضربدری و مسائل جنسی و... در این فیلم به قدری پررنگ شده که دیگر کسی به ذهنش هم خطور نمی‌کند که قرار بود کلاه پهلوی به بحث حجاب بپردازد! 

هفته گذشته در چند جمع مختلف شاهد انتقادهای تند از این مجموعه بودم. حجت‌الاسلام ساداتی در خصوص این مجموعه می‌گوید که گاهی نمایش مسائل جنسی به صورت اشاره تهییج بیشتری دارد.

به گفته او چطور می‌شود که در سیمای جمهوری اسلامی مجموعه‌ای ساخته می‌شود که حتی در بعضی قسمت‌ها گوی سبقت را ازمجموعه‌های خارجی هم ربوده است!؟ البته نمی‌دانم نیت سازندگان این مجموعه در واقع امر چه بوده ولی حتی اگر قرار بر این بود که با این مسائل مخاطب عام را جذب کنند باز هم ناموفق بوده‌اند؛ چرا که این مجموعه‌ علیرغم همه این هنجارشکنی‌های آشکار و بعضاً زننده باز هم نتوانسته با اقبال عمومی مواجه شود. 

شبکه سوم هم مجموعه‌ پژمان را پخش می‌کند؛ سریالی بسیار سطح پایین همراه با شوخی‌های سخیف. واقعاً ما را چه شده که پول بیت‌المال را خرج تولید و پخش چنین مجموعه‌هایی می‌کنیم!؟ 

البته اصل پرداختن به موضوع مشکلات و فساد موجود در فوتبال خوب است اما نه به این شکل که خود مجموعه فرهنگ غلط جدیدی را به جامعه القا کند. 

شبکه پنج نیز با اولین انتخابش تصویر دیگری از روابط محرم و نامحرم به نمایش گذاشته به گونه‌ای که یک خانواده با دو دختر جوان هر روز پذیرای یک فرد جدید در خانه هستند و نوع برخوردها هم کاملاً با محرم و نامحرم یکسان است.

مثلاً در اکثر صحنه‌ها افراد در کنار محارمشان نمی‌ایستند و با وجود حضور همسر یا نامزدشان در آن صحنه، شانه به شانه فرد نامحرم قرار می‌گیرند! یا بارها اتفاق می‌افتد که شخص نامحرم یواشکی وارد خانه می‌شود و با خانم‌ها مواجه می‌شود ولی انگار نه انگار! گویی چیزی به نام حجاب در این خانه وجود ندارد. واقعاً نمی‌شود طنزی ساخت که به فرهنگ اسلامی پایبند باشد!؟ پس امثال پایتخت و اخراجی‌ها چه هستند؟

«ساخت ایران» مجموعه‌ای که برای شبکه خانگی ساخته شده و مشخص است که خط قرمزهای کمتری را نسبت به‌ مجموعه‌های تلویزیونی رعایت کرده این روزها میهمان شبکه آی‌فیلم است. مجموعه‌ای که در برخی صحنه‌ها شوخی‌های بسیار زننده‌ای را به تصویر می‌کشد؛ پیرزنی عاشق جوانی می‌شود و علناً او را دوست پسر خود می‌نامد و در کل مشخص است که این مجموعه یک اثر رسمی برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیست.

لااقل اگر قرار بود صدا و سیما این مجموعه‌را پخش کند بهتر بود از همان ابتدا امتیاز آن را می‌خرید تا با نظارت بیشتری ساخته می‌شد. البته مشخص است که هدف آنها چه بوده، اگر همان زمان امتیاز پخش را می‌خریدند مسلماً باید هزینه بیشتری می‌پرداختند ولی الان توانسته‌اند این مجموعه‌ را ارزان تر بخرند اما به چه قیمتی؟ به قیمت زیر پا گذاشتن ارزش‌ها؟ راستی قیمت فرهنگسازی و حفظ ارزش‌ها در کشور جمهوری اسلامی چند است!؟

از ظواهر امر پیداست که هدف مسئولان صدا و سیما جذب حداکثری است حتی به قیمت زیر پا گذاشتن ارزش‌ها! فقط مانده‌ام ما برای چه اینقدر تلاش می‌کردیم و می‌کنیم که مردم به سمت ماهواره‌ها گرایش پیدا نکنند؟ اگر برای این است که بدآموزی دارد و فرهنگ غیر اسلامی را به نمایش می‌گذارد که خب سیمای خودمان هم تقریباً به همان سمت می‌رود!

حجت‌الاسلام خسروی در این خصوص می‌گوید: اگر همینطور پیش برود و تعداد برنامه‌های نامناسب سیما افزایش پیدا کند، چند سال دیگر باید به بچه‌هایمان بگوییم اصلاً تلویزیون نگاه نکنند و جلویشان را بگیریم چون دیگر تشخیص خوب و بد آنقدر دشوار می‌شود که بهتر است از اصل قیدش را بزنیم!‌

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۲۸
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی