یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹ ب.ظ

اقدام قابل تقدیر سازمان بی‌عُرضه سینمایی!





برداشتن عنوان فجر از جشنواره منتسب به این نام شاید تنها کار مثبت معاونت سینمایی در این دو سال فعالیتش بوده است. از این منظر که ما سال‌ها فریاد می‌زدیم که جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های حاضر در این جشنواره و داوری‌ها و حتی فیلم‌های برگزیده هیچ نسبتی با نام مبارک فجر انقلاب ندارد. در طول این سی‌وچند سال هر چی فریاد زده شد که این جشنواره نسبتی با انقلاب ندارد، دیده و شنیده نشد.

و در این سال‌ها خصوصاً از دوران به اصطلاح سازندگی به بعد هرچه گذشت فاصله‌ای فاحش بین نام و محتوای جشنواره ایجاد شد. و درست مثل این بود که شما یک ساختمانی داشته باشید تابلو زده باشید که دانشگاه عالی پزشکی ولی در داخل آن از الفبا فراتر تدریس نشود. یا باید محتوا را اصلاح کرد که متاسفانه این از عهده متولیان جشنواره و مسئولان سینمایی ایران بر نمی‌آمد و یا تابلو را عوض کنند!

و خوشبختانه مسئولان سینمایی به این نتیجه رسیدند که از توان ایجاد تناسب بین جشنواره با عنوان فجر انقلاب بر نمی‌آیند و تابلو را عوض کردند که این به نظر کار مثبتی بوده است. در هر صورت با این حرکت تکلیف خودشان را با این مسئله مشخص کردند.

شما وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌کنید که حدود ۷۰ و ۸۰ درصد فیلم‌های آن راجع به خیانت و مهاجرت و مضحکه گرفتن ارزش‌های انقلاب و زیر سؤال بردن باورهای اعتقادی مردم است،‌ نام فجر بر این جشنواره گذاشتن توهین به فجر انقلاب و خون صدها هزار شهید بود، چه بهتر وقتی عرضه اصلاح وجود ندارد نام آن عوض شود.

نام ایرانی بر این جشنواره گذاشتن هم جای سؤال دارد چرا که نگاه حاکم بر جشنواره با نگاه مردم ایران متفاوت است. اردیبهشت‌ماه امسال که جشنواره فیلم به اصطلاح فجر برگزار شد در سطح یک هفته فیلم درجه سه بود. یعنی یک سری فیلم‌های ضعیف، بدساخت و درجه دو و سه را از دنیا جمع کردند، فیلم‌هایی که بارها و بارها اکران شده بود و در جشنواره‌ای با اعتبار فجر نشان دادند، این توهین به کلیت جشنواره و توهین به همه تماشاگرهایش بود. با این تفاسیر اگر نام ایران را هم بر این جشنواره بگذارند توهین به نام ایران است.

به نظر می‌رسد با این محتوا نباید بر این جشنواره نامی گذاشت و اگر بناست نامی برای آن گذاشته شود بهتر است به عنوان هفته فیلم از آن یاد شود. وقتی فیلم‌هایی با کیفیت پایین را از گوشه و کنار دنیا جمع می‌کنید، دیگر چه جشنواره‌ای و فستیوالی؟ یعنی در سطح یک فستیوال درجه سه دنیا هم برگزار نمی‌شود.

با این وجود تقدیر می‌کنم از معاونت سینمایی که تکلیف خودش را روشن کرد و تصمیم گرفت آنچه که واقع امر است را انجام بدهند و پیشنهاد می‌شود حتماً بخش جشنواره فیلم فجری که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود هم نام و عنوان فجر را از روی آن بر دارند، چون فیلم‌ها و داوری‌ها و چه و چه هیچ تناسبی با نام فجر ندارد. و این عمل مثبت (برداشتن عنوان فجر) را به عنوان دومین اقدام مثبت در طول عمر دولت یازدهم انجام بدهند!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۷
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی