یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۱ ب.ظ

از منطق هپلی هپو تا رزمنده قلچماق و مداح ناشی!

گفت: خبرداری رفسنجانی در گفتگو با یک نشریه منطقه،گل زده توی دروازه خودی؟

گفتم: چطور مگه؟
- گفته:مسئولیت شروع جنگ صدام علیه ایران به گردن افراطی های داخلیه.

- خیره انشاءالله،اینم نظر لطف ایشون به رزمنده‌ها و انقلابی هاست.
- اما این رشته سر دراز داره و رفسنجانی دست‌بردار نیست.
- خیره، دیگه چی؟

-گفته:من قبلاً در یک جلسه طولانی مهمان آقای سلمان(شاه فعلی سعودی) در ریاض بودم. آن موقع ایشان را آدم معقولی دیدم.به نظرم اطرافیانش بد عمل می کنند و تندروی می کنند.
گفتم: بزه!

-یعنی چی؟!
- یعنی نه میشه!
-یعنی تو قبول نداری؟

گفتم: نع. چون این حرف ساواکی های دوره شاهه، که تو مردم پخش می کردن:شاهنشاه خودش خوبه،اطرافیاش خرابن!
-اما امام از همان اول دس گذاشت رو خود شاه. مردمم یه ریز گفتن مرگ بر شاه تا...

- می دونم.
- مگه ندیدی چند وقت پیش، خودش اومد گفت: من نامه به امام (ره) نوشتم که مرگ بر آمریکا دیگه بسه، تا کی بگیم مرگ بر آمریکا؟
گفتم:خوب یادمه.ولی کار رفسنجانی از این حرفا گذشته.
گفت:با این حساب باید بگیم منطق رفسنجانی هپلی هپوه!

- می تونی یه کم بازش کنی؟
-اگه بخام بازش کنم گندش در میاد.
گفتم: طفره نرو،حرفتو بزن.

- رفسنجانی با رو کار اومدن یار غارش حسن روحانی شروع کرد به ماله کشی به ریخت و قیافه آمریکا، طفلک فکر کرده بود خبراییه.روزنومه های اعتدال و چیزطلبا،پشت رفسنجانی را گرفتند تا اینکه «آقا فرمود:بزک چهره آمریکا؟!! نبینمها!»

- بعدش چی؟
- بعدشم رفسنجانی رفت سراغ نوکرای آمریکا،سلمان و فلان وبهمان.....
- دسش درد نکنه. اونم درست بعد از دسته گل‌های مکه و منا!
گفت:آره،مگه چه اکشالی داره،منطق هپلی هپو کار رفسنجانی رو تایید می کنه.

- هپلی هپو ،دیگه چیه؟
- یک ضرب المثل شبه اصفهونی می گه: هل هپلاً هپولا از ایرا نشد از او را!

رزمنده قلچماق و مداح ناشی!

اولّای خرداد۶۲، یه روز تانک های عراقی در جبهه طرّاح پاتک کردند که خاکریز خطی رو که شب قبلش بچه ها گرفته بودند ، پس بگیرند. لا مصبا گله ای تاخت می زدند و یه ریز خاکریزو کرده بودند آبکش .علی الدوام خاکریزو می جویند و میومدند جلو،تیربار تانک عراقیا پشه را رو هوا می زد.

القصه،بنا شد بچه ها بکشن عقب؛پشت به دشمن،رو به میهن.
تو همین هیری ویریا، دو تا رزمنده،یه برانکارد رو که یه بچه بسیجی ۱۶ساله،روش بود،هنّ و هنّ کنان،یورتمه ای می آوردن عقب. انصافاً سخت بود، چون تیر مستقیم تانک،گرومپ،گرومپ می خورد دور و برشون. یه هویی رزمنده یوقور و قلچماقی که عقب برانکارد رو چسبیده بود و شر و شر عرق از سرو کولش می‌ریخت و حسابی بهش زور اومده بود، تو همون حال هنّ و هن کنان گفت: خدایا ببین!باید منو بیامرزی، اگه نیامرزی...

معطلت نکنم شروع کرد به خط و نشون کشیدن و منّت گذاشتن سرخدا. چون از یه طرف دلش نمی یومد برانکارد بسیجی شکم دریده رو بزاره زمین و در بره، از اون طرف هم خیلی فشار اومده بهش، به عقلش رسیده بود که لابد تقصیر خداست که این بلا اومده سر این بسیجی و اونو انداخته تو هچل،پس باید غروپُر را به خدابزنه،طفلک حالیش نبود همین که تونسته تو جبهه و عملیات باشه، لطف خدا بوده. وقتی تونسته یه بسیجی از پا افتاده روبکشه عقب منّت خدا بوده و خدا گناهی نکرده. خب معرفت که نباشه همین میشه که گفتم. هرچند«هیکلین چوخ، اما بیر ذرّه معرفت یوخ!»

این داستان منو یاد قصه اون مداح انداخت که آخرای سینه زنی وسط سینه زنای خسته کوفته و خیس عرق رفت بالای چهار پایه! که ای امام حسین، مریضا مونو شفا بده، قرضا مونو ادا کن، توکه حاجت ارمنی‌یا رو می دی حاجت مارم بده!

زیر لب گفتم: آنقدر داد نزن! چه خبرته؟! ارمنیا (مسیحیا)روزعاشورا یه یار مشتی داشتن تو یارای امام حسین به نام وهب که همه می شناسنش. تو اون روز کدوم گوری بودی که حالا سر امام حسین داد می کشی و می خوای زورکی حاجت بگیری؟ دو زار بده آش به همین خیال باش.

خاک بر سرم، خودمم نفهمیدم چی گفتم؛ قبلاً از یه مداح با معرفت شنیده بودم درباره امام حسین(ع) که
هزار مرتبه شستن، دهان به مشک و گلاب
هنوز نام تو بردن کمال بی ادبی است

واویل برمن که شورش را در آوردم. حتماً باید روز عاشورا توبه کنم که دیگه غلط زیادی نکنم امّا نه مث توبه اون قالتاق خالی بند که گفته بود:قول می دم که دگر می نخورم/ به جز امشب و فردا شب و شب های دگر! اما بازم نع، نشد. کار ما ها از این حرفا گذشته.

آشیخ مرتضی مطهری (ره) می گفت: یه بابایی مؤمنی که دیوانه شده بود و به قول ما قاط زده بود،هی نماز می خواند.اونم چه نمازی؟ وقتی می رفت رکوع یه ریز می گفت:سبحان ربی العظیم و بحمده .... بازم سبحان ربی العظیم و بحمده. بازم سبحان.... تا از پا می‌افتاد. اما ما بعکس وقتی قاط می زنیم میریم تو نخ فحش و فضیحت به اضافه دو جین نعره و عربده اضافی.

حالا افتاد؟ملتفت شدی؟!
یا علی مدد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۲۰:۰۱
میم الف الف
يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۵۷ ب.ظ

باید باور کرد دشمن دشمنی می‌کند!

شبکه ضداجتماعی- صهیونیستی توئیتر که از اتاق عملیات سایبری سرویس‌های جاسوسی – تروریستی دولت‌های صهیونیستی خط می‌گیرد و سابقه‌ی مشخصی از فعالیت‌های ضد نظام مقدس اسلامی در پرونده خود به ثبت رسانده است، در عملی موذیانه ضمن تعلیق صفحات اشخاص و رسانه‌هایی که خبر سلامتی سردار شجاع سپاه اسلام حاج قاسم‌سلیمانی(حفظه‌الله) را مخابره نمودند، از انتشار نامه جدید ولی‌امر مسلمین و مستضعفین جهان حضرت امام خامنه‌ای(روحی‌فداه) به جوانان غرب نیز جلوگیری کرده و عمق دشمنی خویش را با جبهه‌ی حق به نمایش گذاشت.

این موضوع مقدمه‌ای لازم نخواهد داشت، بدیهی است که باید از دشمنان اسلام و مسلمین چنین انتظاری نیز داشت که حقد و غضب خود را «علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه‌‌‌‌‌‌‌ی این آرمانها و علیه همه‌‌‌‌‌‌‌ی آن کسانی که به این حرکت دل بسته‌‌‌‌‌‌‌اند را؛» نشان دهند « اینها را انسان دارد می‌‌‌‌‌‌‌بیند،چه بکنم اگر کسی نمی‌‌‌‌‌‌‌بیند؟!»(اشاره به جملات حضرت امام خامنه‌ای ۱۴/۶/۸۸) اما آنچه حائز اهمیت است نوع رفتار برخی از اشخاص و حتی سازمان‌ها در مقابل رویکرد واضح دشمن در میدان نبرد در عرصه فضای مجازی است که نه تنها فقط منفعلانه نیست بلکه ذلیلانه و حقارت‌آمیز است.

برخی از افراد که با شعارهای رنگارنگ و دهان پرکنی مانند استفاده از سلاح دشمن علیه او ، تاثیرگذاری حداکثری در به اصطلاح شبکه‌های اجتماعی بر مخاطبین و از این دست توجیهات به غایت مسخره، حضور و فعالیت خویش را که به جز مشروعیت سازی برای دشمنان قسم خورده اسلام و بشریت، به تقویت همه جانبه آنان در حوزه های مختلف مشغولند را تکلیف تلقی نموده‌اند، امروز باید بدین سوال مهم پاسخ دهند که آیا صهیونیسم جهانی کی و کجا زهر خود را به جان جبهه جهانی مقاومت اسلامی نریخته است که اینان این چنین خود را به مدافع و عامل به اعانه ظالم بدل کرده‌اند؟! و دیگر باید چه اتفاقی صورت پذیرد، که شما به دشمنی دشمن ایمان بیاورید و از او انتظار خیر و صلاح نداشته باشید؟!

آیا زمان آن نرسیده است که از دشمنانی که به فرموده امام عظیم الشأن خمینی کبیر(سلام‌الله‌علیه)، چه بخواهیم چه نخواهیم به دنبال آنند که هویت دینى و شرافت مکتبى ما را لکه‌دار نمایند اعلام برائت و انزجار عملی و امداد و تقویت گسترده خود در عمل را از دشمنان اسلام و مسلمین که در پس شعار آرمانی ما عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم متوقف و قطع نمایید؟!

آیا باید مصداق این جمله‌ی امام بصیر خمینی کبیر(س) قرار گیرید تا به هوش آیید، که فرمودند: آرى، اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامى و انقلابى خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین - علیهم السلام - را با دستهاى خود ویران نماید، آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بى‌فرهنگ به رسمیت بشناسند، ولى در همان حدى که آنها آقا باشند ما نوکر، آنها ابرقدرت باشند ما ضعیف، آنها ولى و قیم باشند ما جیره‌خوار و حافظ منافع آنها، نه یک ایران با هویت ایرانى – اسلامى...»؟!(پیام به مناسبت قطعنامه ۵۹۸)

توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام، وایبر، تلگرام، واتس اپ و...این ابر جاسوسکده‌های صهیونیستی فضای مجازی، این ابزار نوین استثماری و استعماری دشمنان اسلام و مسلمین در راستای استیلاء، تسلط و سیطره بر مسلمین و مستضعفین، بارها و بارها دشمنی خویش را با ارزش ها و آرمان های دین مبین اسلام، مذهب حقه تشیع و انقلاب مقدس اسلامی آشکار نمودند. اما گویا برخی بی‌خیالان و ان‌شاء‌الله! خوشبینانه خام اندیشان یا نمی‌خواهند این دشمنی را ببینند یا منافع آنان پرده‌ای ضخیم بر چشمان دل و سر آنان کشیده است... اینکه گویی برخی از به ظاهر مذهبی‌ها و انقلابی‌ها علناً و عملاً به این معتقد گشته‌اند که اساساً دشمن به راه راست هدایت گشته! و بر این باور مضحک‌اند که دشمنان که میلیون‌ها دلار جهت ساخت این نجس افزارها و شبکه‌های ضداجتماعی هزینه نموده‌اند و صدها هزار دلار در طول روز و هفته نیز خرج نگه داری، مدیریت، کنترل و...می‌کنند به آنان چنین مجوزی می‌دهند که بتوانند علیه دشمن،در خاکریز و سنگر دشمن و در پازل از قبل طراحی شده دشمن بر ضد او و منافع او اقداماتی موثر(دقت بفرمائید موثر) صورت دهند و دشمنان نیز که صاحبان و مالکان این جنگ افزارها هستند با سعه صدر! به نظاره شکست خویش بنشینند و هیچ عکس‌العملی نشان ندهند!

پر واضح است که این نوع تفکر تا چه مقدار احمقانه و ناشی از عدم وجود حتی ذره‌ای بصیرت در این چنین افرادی است که دشمن را اینگونه می بینند...

اعانه ظالم و تقویت دشمنان اسلام و مسلمین جز آنکه حرمت دارد از گناهان بسیار بزرگ نیز محسوب می‌شود و در حدیث قدسی خداوند متعال برای آنان که چنین نمایند لفظ انتقام را بیان فرموده‌اند. موضوع چنان مهم است که خداوند عالی اعلی در سوره مبارکه الاسراء آیات شریفه ۷۴و ۷۵ به رسول خویش پیامبر مکرم و معظم اسلام(ص) این چنین می‌فرماید:وَلَوْلاَ أَن ثَبَّتْنَاکَ لَقَدْ کِدتَّ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئًا قَلِیلًا (و اگر تو را استوار نمى‏داشتیم قطعا نزدیک بود کمى به سوى آنان متمایل شوى)

إِذًا لَّأَذَقْنَاکَ ضِعْفَ الْحَیَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَکَ عَلَیْنَا نَصِیرًا (در آن صورت حتما تو را دو برابر [در] زندگى و دو برابر [پس از] مرگ [عذاب] مى‏چشانیدیم آنگاه در برابر ما براى خود یاورى نمى‏یافتى)، براستی اگر تمایل اندک به دشمن چنین جزایی آن هم برای عزیزترین خلق و عبد خدا دارد، حال تقویت همه جانبه دشمنان اسلام و مسلمین توسط برخی مدعیان چه عقوبتی به دنبال خواهد داشت؟!

امروز که بر سر جهالت، حماقت، غرض ورزی و همچنین خیانت اشخاصی در داخل دشمنان در عرصه فضای مجازی از مرزهای اعتقادی و حقیقی ما در این عرصه‌ی مهم گذشته‌اند و تا بدین جا به ما نزدیک شده اند که حوزه آسیب‌پذیری ما بشدت افزایش یافته است، آیا حق نیست که در محضر مکتب جهادی قرآن کریم زانو زده و ضمن انابه، توبه و استغفار از عملکرد خویشتن این آیه شریفه را به جان دل و عمل بسپاریم که فرمودند: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِینَ یَلُونَکُم مِّنَ الْکُفَّارِ وَلْیَجِدُواْ فِیکُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ (اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید با کافرانى که مجاور شما هستند کارزار کنید و آنان باید در شما خشونت بیابند و بدانید که خدا با تقواپیشگان است)(سوره مبارکه توبه آیه شریفه ۱۲۳)

اینکه برخی با بازی خوردن در زمین دشمن چنان شادند که گویی به پیروزی بزرگ دست پیدا کرده‌اند و اعمال خویش را جهادی مقدس می‌پندارند همه از خطوات شیطان لعین و رجیم است و مع الاسف(وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ)...و این چنین تقویت دشمنان اسلام و مسلمین در نظر آنان جهاد و مقابله با جنگ نرم دشمن دیده می شود.

آری امروز دشمنان باید در عرصه فضای مجازی نیز از ما خشونت بیابند نه آنکه از حضور و فعالیت عناصری خام‌اندیش که گویا دشمن ذائقه فکری و عملی آنان را تغییر داده است، خرسند و راضی باشند...دشمنی که (وَلاَ یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّىَ یَرُدُّوکُمْ عَن دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ) می‌باشد و اگر از آنان تبعیت نمائیم و دین خویش را که با مجاهدت علیه آنان باید حفظ نمود از دست بدهیم ( وَمَن یَرْتَدِدْ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُوْلَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ) نتیجه آن خواهد بود...

امروز اینستاگرام و تلگرام صهیونیستی و امثال آن به مثابه جنگ افزارهای اینترنتی دشمن بدنبال آنند که نسخه‌ای جعلی و بدلی از جهاد در فضای مجازی را ایجاد و اینگونه امنیت در همه شئون را در جامعه هدف به وسیله ملت خود به اخلال کشانند. برادران و خواهران ارزشی و انقلابی به هوش باشید و هشدار حضرت امام خامنه‌ای را همواره به یاد آورید که فرمودند:«افراد را جذب کنند، دور هم جمع کنند؛ یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد مؤثّر را، افرادی که می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان.

آن سمت مورد نظر چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمانها، تغییر نگاه‌ها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر می‌کند؛ یعنی کاری کنند که شما همان‌جوری نگاه کنی به مسئله که یک آمریکایی نگاه می‌کند -البتّه یک سیاستمدار آمریکایی، به مردم آمریکا کاری ندارد- همان‌جوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالی‌رتبه‌ی سیا تشخیص می‌دهد؛ در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او می‌خواهد. بنابراین خیال او آسوده است؛ بدون اینکه لازم باشد خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما برای او داری کار می کنی؛ هدف این است، هدف نفوذ این است؛ نفوذ جریانی، نفوذ شبکه‌ای، نفوذ گسترده؛ نه موردی.»

باید به هوش آمد و از این همه دشمنی دشمن پند و عبرت گرفت. آیا هشیار خواهیم شد؟ یا مشمول این روایت امیرالمومنین علی(ص) قرار خواهیم گرفت که فرمودند: « مَا أَکْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَار» عبرت‌ها چه زیادند و عبرت پذیران چه اندک...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۹:۵۷
میم الف الف
پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ب.ظ

راهیان نور سوریه.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۴ ، ۲۳:۱۰
میم الف الف
چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۵ ب.ظ

.......

افسران - ............

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۴ ، ۲۰:۰۵
میم الف الف
دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۰ ب.ظ

چرا سکوت؟؟؟؟؟؟

افسران - چرا سکوت؟؟؟؟؟؟



بخشید که تو سیاهی و ما حال نداریم بیایم جلوی سفارت نیجریه برات شمع روشن کنیم،
.
.
ببخشید که مثل پاریس اینقدر وزن در معادلات جهانی نداری که رئیس جمهورمون نسبت به قتل عام شیعه ها توسط دولت نیجریه بلافاصله پیام تسلیت بده و از ته وجودش نسبت به شهادت مردم و اعضای خانواده رهبر شیعیان ابراز تاسف کنه و چهره ماتم زده به خودش بگیره.
ببخشید که بلافاصله از سازمان ملل درخواست رسیدگی فوری به مسئله رو نمیکنیم،خب چشمات آبی نیست دیگه.
ببخشید که وزیر ظریف مون با شبکه های خارجی مصاحبه نمیکنه و درخواست سفر فوری به نیجریه نمیکنه و مزاحم همتای خودش نمیشه،الان درگیر برجامیم ما،سخنگوی وزارت ابراز تاسف کرده دیگه،ما برای هرچیزی یه ولوم داریم و تو هم که رنگت سیاهه و چشمات آبی نیست دیگه!
ببخشید که تو بازی برد_برد ما قراره 3تا گل بخوریم و 2تاگل بزنیم و تو هم که میدونی توی گل فروشیها ،"گل سیاه " نمیفروشن هیچوقت.
ببخشید که الان برو بچ رفتند روزنامه اطلاعات بخرند وتوی شیفت شب ما هم وقتی برای اینکه شمع بخریم و بیایم جلوی سفارت شما و روشن کنیم و اشک بریزیم برای حمله ارتش نیجریه نداریم،سیاهی و چشم آبی نیستی و اروپایی نیستی و ...



افسران - نه پیام تسلیت و نه شمعی...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۴ ، ۲۱:۴۰
میم الف الف
شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۳ ب.ظ

امشب، شب واقعه

افسران - امشب، شب واقعه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۲۰:۰۳
میم الف الف
شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۵۹ ب.ظ

مدافعان فاطمی زینب سلام الله

افسران - مدافعان فاطمی زینب سلام الله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۹:۵۹
میم الف الف
چهارشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۲۷ ب.ظ

سبک زندگی اخلاقی در راهپیمایی اربعین




همه کسانی که ایام اربعین کربلا را درک کرده اند اولین موضوعی که توجهشان را جلب می کند مهمان نوازی خالصانه مردم عراق است. مردم عراق اگرچه به مهمان نوازی شهره اند اما رفتارشان در این ایام مثال زدنی است. از نذری ها و غذاهای متنوع گرفته تا جا دادن به زوار و شست و شوی جامه هایشان و ماساژ دادن پای زائران پیاده؛ همه اینها نیز با اخلاص وصف ناپذیری صورت می گیرد که لحظه لحظه اش برای زوار خاطره انگیز است.

مراسم پرشور اربعین حسینی در کربلا، جلوه یک جامعه اخلاقی است که می تواند تصویری اجمالی از حکومت سبز مهدوی باشد. جامعه ای که مفهوم جدیدی از نظم و قانون و ایثار و همیاری و تعاون ایجاد کرده است.
اهمیت موضوع در همین تعریف جدید و اخلاقی از برخی انگاره های مشترک میان جوامع و ملل است. چند مثال مساله را بیشتر روشن می کند.

نظم در راه پیمایی اربعین عراق مفهوم متفاوتی از نظم رایج دارد . این نظم کاملاً خودجوش و بدون هرگونه قرارداد دولتی و قانون از پیش نوشته شده است. نظمی است که از درون همکاری و تعاون عاشقانه زوار سیدالشهدا علیه السلام ایجاد شده است. هر چیزی بطور خودبخودی در راستای هدف عالیه زیارت اربعین، سر جایش قرار گرفته است ناظر بر این نظم خودجوش نیز خود مردم هستند.

کمک کردن افراد به یکدیگر فراتر از ایثار و فداکاری های مرسوم است. کمک کردن به عنوان یک اصل بدیهی در راه پیایی اربعین ایجاد شده است و افراد برای کمک به دیگران از هم سبقت می گیرند. اهل کمک و ایثار حتا نگران ریا و تزویر هم نیستند چرا که اساسا راه پیمایی اربعین بر مبنای کمک و یاری و تعاون شکل گرفته است و همیاری در ساختار آن تعریف شده است.

روابط آدم ها بسیار احترام آمیز است و این احترام بسیار فراتر از ادب های مدرن در جوامع امروزی است که ادب و احترام ظاهری ، نمایشی برای تشخص های سرمایه سالارنه است. اخلاق امروز در جامعه سرمایه سالار، تنها پوششی برای متمدن نشان دادن جامعه مدرن است. اخلاقی که زیر پوست آن وحشیگری بی مانند نهفته است. اما در این مانور زیبا، ادب و احترام به دیگران جوشش درونی دارد و افراد برای عشق ورزیدن به دیگران عطش دارند.

امر به معروف و نهی از منکر و نظارت های مردمی در بالاترین سطح و بلوغ خودش قرار گرفته است. در این جامعه نهی از منکر نهادینه و خاصیت پیشگیرانه پیدا کرده است. در چنین جامعه‌ای افراد می دانند که هر خطای احتمالی با واکنش دیگر اعضای این جامعه مواجه می شود و بنابراین کمتر آسیبی در این جامعه شکل می گیرد.

سادگی و بی آلایشی و توقعات در حد نیاز و خورد و خوراک ساده، از دیگر نشانه های جامعه اربعینی عراق است. افراد برای مدتی، زندگی بدون غلبه تکنولوژی را امتحان می کنند. ساده زندگی می کنند و نیازهایشان صرفاً براساس هدف تعریف می شود و در عین حال از این سبک زندگی لذت می برند.

هجرت و عبور از وابستگی های مادی به شکل واقعی کلمه در این مسیر دیده می شود. هجرت از زن و فرزند و زندگی و دیار و تن دادن به خطراتی که در طول راه آنها را تهدید می کند. چه آنکه اربعین امسال نشان داد که تهدیدات و آدم کشی های حیوانی داعشی های تکفیری، هجرت شیعه و قیام رزمایشی او را رونق بیشتری داده است.

شمردن این موارد خودش بحث مجزا و مفصلی است . اما نکته این یادداشت تاکید بر یک اصل فراگیر بر این اصول است. همه این زیبایی ها را باید در نسبت بین زوار دید. نسبت اخلاقی که بین آدم ها است منشا اصلی این جوشش خیرات است.

جامعه ای که روابط آدم ها در آن عاطفی و محبت آمیز است، نظام حاکم بر آن رنگ اخلاقی می گیرد. در جامعه‌ای که همه همدیگر را دوست دارند و نسبت به یکدیگر محبت می ورزند همراهی و همیاری معنی دیگری پیدا می کند.

بسیاری از خیرات و برکات سفر اربعین را باید در همین نسبت انسانی دید. امروزه غرب در بهترین حالت تعریفش از سرمایه اجتماعی این است که افراد به هم کمک می کنند تا دیگران روز مبادا به یاری شان بیایند؛ و اگر یاری رسانند یاری می شوند. این نگاه در مدل اسلامی متفاوت است و اصلا کمک به دیگران را سوداگرانه نمی‌بیند. در مدل اسلامی افراد به فکر هم هستند و انتظار دارند نتیجه این همدلی و همیاری را در آخرت ببینند.

اما نگاه رشد و کمال یافته اسلامی، تلقی اخلاقی به همیاری و کمک رسانی است که در معارف دینی ما نیز بسیار بر آن تاکید شده است و آن اینکه کمک کردن یک اصل و وظیفه اخلاقی افراد است. انسان های اخلاق مدار از کمک کردن به دیگران لذت می برند. شوق کمک کردن و آرامشی که از این یاری رسانی می برند اثر این‌دنیایی کار آنهاست و نگاه کاسب‌مآبانه نه به این دنیا دارد و نه حتا به آخرت. معتقدند انسان ها باید به یکدیگر کمک برسانند و این یک وظیفه است. اما این تلقی چه وقت ایجاد می شود؟

افراد وقتی کسی را دوست دارند تلاش می کنند به هر تقدیر به او خدمت کنند. کمکشان هم بدون درخواست و خواهش است. اگر چنین نگاهی بین آدم ها ایجاد شود دیگر لازم نیست منافع مادی این یاری رسانی متذکر شود. حتا فراتر از پاداش آخرت است. آدم ها چون همدیگر را دوست دارند به فکر هم هستند. اما رمز مانایی و ماندگاری این رابطه دوطرفه چیست؟ و چه ارتباطی به ماجرای اربعین دارد؟

رمز ماندگاری در تعبیر «زائر» است. خیرات و برکات جامعه اخلاقی راه پیمایی اربعین را باید در نسبت زوار با یکدیگر دید. ارتباط عاطفی زائران اربعین، منشا اصلی همه این خیرات است؛ ارتباط عاطفی که در کمال خودش قرار دارد.

یک وقت همیاری و ایثار و فداکاری و از خودگذشتن و ادب و احترام برای کسانی است که همدیگر را دوست دارند. اما مگر چند نفر هستند که اینطور به همنوع خود محبت بورزند؟ اساساً مگر چه میزان عشق‌های زمینی واقعی وجود دارد که قدرت محرکه ساخت یک جامعه اخلاقی را داشته باشد؟ ضمن اینکه مبنای دوست داشتن چیست و چقدر ماندگاری دارند و تا کجاست؟ اما یک وقت هست که آدم ها همدیگر را به خاطر محبوب واقعی‌شان دوست دارند. این جنس محبت ماندگار است.

وقتی ما یک نفر را در حد اعلای خودش دوست داریم و به همین دلیل هر کسی این فرد را دوست دارد علاقه مندیم و هرکس با او دشمن است دشمنی می کنیم. اینجا است که ماجرا فرق می کند. راز مانایی و ماندگاری جامعه اخلاقی اربعین اینجاست؛«زائر»

در جامعه اربعین افراد همدیگر را در حد اعلا دوست دارند و به همین دلیل به هم احترام می گذارند و حریم یکدیگر را رعایت و فداکاری می کنند و برای ایثار از هم سبقت می گیرند. چرا ؟ چون اینها زائرند. اینها کسانی هستند که محبوب اصلی شان را دوست دارند. مردم عاشق سیدالشهدا هستند و به همین دلیل هرکس که سیداشهدا را دوست دارند را دوست می دارند و به او محبت می کنند. در چنین جامعه ای که افراد نسبتشان را با یکدیگر بر اساس نسبت آنها با اهل بیت تعریف می کنند می توان انتظار تشکیل یک جامعه اخلاقی در اعلاترین درجه داشت.

و اما مهمتر اینکه تنها الگوی رشد و اعتلای جوامع نیز همین الگو است. الگویی که رفتار انسان ها را با هم عاطفی می‌کند آنهم محبت حقیقی. روابط عاطفی افراد با یکدیگر که حول محبت آنها به اهل بیت ایجاد می شود، جامعه‌ساز است؛ آنهم جامعه کمال یافته اسلامی که جامعه‌ای اخلاقی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۴ ، ۱۶:۲۷
میم الف الف
سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۴۳ ب.ظ

جریان نگران‌کننده‌تر از ماجرای صدرای کوچک!

ماجرای پسرک خمینی شهری را باید به نحو دیگری مرور کرد. خبر به اندازه کافی احساسات و وجدان عمومی را جریحه دار کرده است. اما توقف در این نقطه خطای راهبردی است. قصه پرغصه این آشفته بازار منحصر در این پسربچه بی نوا نیست. همین چند سال پیش بود که با ماشین بیمارستان امام خمینی دو بیمار سوانح سوختگی را کنار جاده بهشت زهرا رها کردند. مساله برای مردم فراتر از این نمونه ها است.

داستان دنباله داری است. باید مساله را در نقطه بحرانی اش جستجو کرد. موضوع اینجاست که بیمارستان خمینی شهر اصفهان دولتی است. اتفاقا بیمارستان امام خمینی تهران نیز دولتی بود. مفهوم این حرف چیست؟ چه چیز باعث شده است عوارض خشن تجاری سازی درمان، زودتر از خصوصی سازی خودش را نشان دهد؟

سوداگری در بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی قابل پیش بینی است. حتی سینه چاکان متعصب خصوصی سازی نیز با تجاری سازی درمان مخالفند.

"کشورهای ویترین دار کپیتال" نیز درمان را در مسیر پولی شدن قرار نداده اند. "افسانه بازار آزاد" با همه هذیان گویی هایش می داند که تشنج عصبی بازار کمترین جنایتش! آدم کشی است.

دنیای امروز، دنیای توسعه انسانی است و غرب می داند که حتی با نگاه مادیگرایانه نیز باید دغدغه انسان- ونه حتی انسانیت- داشته باشد.

اما در کشور ما نه تنها مسیر تجاری سازی درمان با سرعت در حال طی شدن است بلکه همین پروژه شتابزده نیز بشکل کاریکاتورگونه ای در حال اجرا است. مساله نگران کننده اینجاست که نحوه این تجاری سازی باعث شده است که سیطره سرمایه با سرعت بیشتری و حتی پیش از اجرای خصوصی سازی آثار غیر انسانی خود را نشان دهد.

دوگانه دولتی- خصوصی در بخش درمان، باعث رقابت ناسالم و سیری ناپذیر درآمد میان پزشکان بخش دولتی و خصوصی شده است و همین مساله عامل شکل گیری "فساد پیش از خصوصی سازی"، در بخش دولتی درمان است.

اما نگرانی بالاتر شکل گیری نسل جدید پزشکانی است که در این رقابت عصیانگر تربیت می شوند.

کسانی که بر طبل تجاری سازی و خصوصی سازی درمان می کوبند متوجه نیستند که به دهها دلیل روشن که مهمترینش عدم تقارن اطلاعاتی است، تقاضای درمان در نظام بازار در جای اصلی خود قرار ندارد و عرضه کننده هم در این بازار به صورت یک انحصارگر عمل می کند. در چنین شرایطی بطور طبیعی سودای سودآوری، با "سفیدپوش بازار درمان" همان می کند که با "کت و شلوار پوش تاجر" می کند و با "اسپرت پوش دلال چهارراه استانبول" می کند. چنین عطش سوداگرانه ای است که سرنوشت "سوگندنامه بقراط" را به "قسم جدپدری دلال چهارراه استانبول" پیوند می زند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۴ ، ۱۶:۴۳
میم الف الف