یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.

۱- آیت الله سید احمد خاتمی روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در گردهمایی بسیجیان کرمان در حسینیه ثارالله این شهر، تغییر فرهنگ عمومی خانواده را نتیجه تلاش دشمن برای تغییر ریلِ سبک زندگی قلمداد کرد که از مصادیق آن عادی شدن اختلاط محرم و نامحرم عادی است. وی با اشاره به زندگیِ پسرانِ یکی از دانشگاه ها در خوابگاه دختران، و توجیه رییس دانشگاه مبنی بر لزوم تعامل و تفاهم پسر و دختر ، مجددا اختلاط محرم و نامحرم را مصداق تغییر ریل و یک ضد ارزش قلمداد کرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به عادی شدن بدحجابی در جامعه، به حوزه صدا و سیما، ورود و تاکید کرده بود که:«رسانه ملی به عنوان یک دانشگاه بزرگ، می‌تواند به مجری و بازیگر بگویند که این سیمای جمهوری است و پوشش خود را درست کنید.»

اما امام جمعه موقت تهران وارد مصادیق جزئی‌تری از عملکرد غلط و وارونه رسانه ملی نیز شد و با اشاره صریح به برنامه «خندوانه» ، گفته بود: «چند خانم در برنامه خندوانه قهقه می‌خندیدند تا مردها را بخندانند، به چه قیمتی می خواهیم شادی باشد؟ به قیمت شکستن حریم ها؛ خنداندن مردم کار پسندیده‌ای است، اما نه با شکستن حریم‌ها.»

آیت الله خاتمی با بیان اینکه اگر این ریل تغییر کند از انقلاب چیزی نخواهد ماند، افزوده بود: «وقتی حساسیت دینی کاسته شود، نتیجه آن تغییر ریل انقلاب به صورت آهسته خواهد بود. هرگز نمی‌گویم که مسئولین صدا و سیما در قصد تغییر ریل می باشند اما معتقدم شاد نگه داشتن مردم نباید خلاف روش‌های دینی ما باشد.»

۲- ظاهرا نتیجه انتقاد صریح آیت الله خاتمی از عملکرد منفی صدا و سیما که نتیجه آن تغییر سبک و به عبارتی سبک‌سازیِ جدید و التقاطی برای زندگی مردم است، بازتاب و اقدامات گسترده حول آن در شبکه های اجتماعی بوده است. این مطلبی است که رامبد جوان ، سازنده و مجریِ برنامه خندوانه بعد از چند روز سکوت با انتشار یک ویدئو که با تلفن همراه از خود تهیه کرده بود به آن اذعان و درباره آن به توضیح پرداخت.

رامبد جوان در این ویدئو به تکذیبِ یک پُست جعلی در شبکه مجازیِ توئیتر پرداخت که به نام وی به انتقاد آیت الله خاتمی، پاسخ داده بوده است. مجری برنامه خندوانه به طور زیرکانه‌ای از ورود به یک دعوای بی نتیجه پرهیز کرد و خیلی ساده اذعان کرد که نیازی به پاسخ او نیست و اساسا اگر نیاز به ارائه پاسخ باشد ، این مسئولین رسانه‌ملی هستند که باید به آن بپردازند. رامبد جوان در توجیه این موضع تاکید داشت که او تحت قوانین جمهوری اسلامی و نظارت مسئولین برنامه می سازد.!

۳- آیت الله خاتمی روز ۱۹ اردیبهشت ، مجددا موضع خود درباره خندوانه را تکرار کرد و با اشاره به صحبت‌های قبل خود در نقد شیوه خنداندن مردم در این برنامه برعدم مخالفت اسلام با شادی، مشروط به «حلال بودن» تاکید کرد. امام جمعه موقت تهران مجددا به لزوم حفظ حریم محرم و نامحرم و نامناسب بودن استفاده از خانم ها برای خنداندن مردم و نامحرم اشاره و تاکید کرد که نباید بر حریم شکنی «اصرار» وجود داشته باشد. از ۳ گزاره پیشین ، نکاتی قابل استخراج است که اشاره به آن لازم به نظر می رسد:

۱- آیت الله خاتمی احتمالا با ملاحظه بخش هایی برنامه خندوانه به استفاده ابزاری از زنانی پی‌برده که با جلوه‌گری نزد میلیون‌ها مخاطب نامحرم درحال گرم‌کردن مجلس در برنامه خندوانه بوده اند.

۲- اشاره آیت‌الله خاتمی به تلاش برای تغییر ریل در زندگی مردم بواسطه از میان برداشتن حرمت اختلاط زن و مرد، نکته چندان پیچیده‌ای نیست که روند و عوارض آن در جامعه مشخص نباشد.

۳- اشاره صریح امام جمعه موقت تهران به اختلاط حرام زن و مرد و استفاده ابزاری از زن در برنامه خندوانه، تنها یکی از روندهای جاری در این برنامه و سایر برنامه‌های تولید شده در رسانه ملی است. حال آنکه پیش از این یالثارات بارها با استخراج این روندها یا به قول آیت الله خاتمی «تغییر ریل» در برنامه خندوانه و متشابهات آن در رسانه ملی ، به تشریح این مسئله پرداخته بود که گروه و جریانی در صدا و سیما مشغول ساخت سبک جدیدی از زندگی زن مسلمان هستند که به طور موکد محجبه است (یا به شکل محجبه نمایش داده می‌شود)، اما آشکارا و با هدایت روند برنامه ، به شکستن حریم‌هایی اشتغال دارد که همواره در سبک زندگی اسلامی برای زن، حرام و قبیح بوده‌اند.

۱.۳- مصادیقی که توسط آیت الله خاتمی از رفتار حرام توسط زنان در برنامه خنداوانه مورد اشاره قرار گرفت، نمونه‌های بسیار عیان و سطحی تلاش برای «تغییر ریل» در برنامه‌هایی از این دست مطرح می‌شوند. حال آنکه نمونه‌هایی از «تغییر ریل»هایِ زیر پوستی در برنامه‌هایی نظیر خندوانه جریان دارد که کمتر کسی متوجه آن می‌شود.

۱.۱.۳- نمایش آرایشِ زنان و به خصوص زنانِ چادری، مشارکت دادن آنان در هم خوانی و حرکات‌موزون و نمایش زنان چادری در دلدادگی به موسیقیِ‌حرام، نمونه‌هایی از تلاش برای تغییر ریل در رسانه ملی هستند که به ندرت کسی به آنها توجه می‌کند.

۴- پاسخ زیرکانه رامبد جوان ، مبنی بر اینکه او تحت قوانین جمهوری اسلامی و نظارت مسئولین برنامه می‌سازد، مسئله مهم و البته کاملا صحیح دیگری است که یالثارات بارها به آن اشاره کرده است. رامبد جوان ، تنها محصول یک روندِ فاسد در رسانه ملی و نماینده جریانی است که در جبهه تغییر ریل به شکل کاملا قانونی با ارتزاق از بودجه بیت المال مشغول به کار هستند.

۵- نتیجه منطقی از این گزارش کوتاه این است، که رسانه ملی به عنوان مصداق نهاد سازی در جمهوری اسلامی ایران، به جای آنکه به ایجاد یک سیستم مشغول به خدمت در چارچوب اسلام و جریان انقلاب اسلامی منجر شود، به ساختِ یک اسب تروا برای نابود کردن ساختار آن از درون و ابزار نفوذِ نرم دشمن منجر شده قلب ساختار یعنی فرهنگ ۸۰ میلیون ایرانیِ مسلمان را هدف قرار داده است.

۶- هیئت نظارت بر عملکرد صدا و سیما ، یکی دیگر از مصادیق نهاد سازی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که با وظیفه نظارت بر عملکرد سایر نهادها تشکیل شده‌اند و از ابزارهای بازدارنده قانونیِ لازم برای جلوگیری از «تغییر ریل» توسط سایر نهادها نیز برخوردارند. اما انفعال دستگاه‌هایی از این دست که ناشی از مسائلی نظیرِ فقدان یا ضعف روحیه انقلابی و بعضا مشکل چند شغله بودن در بین دست اندرکاران آن است باعث شده، هیچ نشانه ای از عملکرد صحیح و بازدارنده آنان قابل درک نباشد.

۷- نتیجه منطقیِ دیگر که حاصل آنارشی در یک سیستم یله و رهاست، پاسخ بی دغدغه رامبد جوان است که با خیالی آسوده در قالب انتشار یک ویدئو اظهار می‌کند به کسی «پاسخگو» نیست!. رامبد جوان به این دلیل با خیالی آسوده از عدم پاسخ سخن می گوید که از گندیدن نمک اطمینان کامل دارد. او صادقانه تشریح می‌کند که عملکردش تحت نظارت است. با این وصف، نمایش قهقه‌های حرامِ زنان در خندوانه و صدها مصداق دیگر در این برنامه و نمونه های مشابه چه دلیلی ساده تر از گندیدن نمک دارد؟!

۸ – در چنین روند فاسدی ، کسب محبوبیت و استفاده اهرمی از آن برای ادامه به کار بسیار شایع است. کسب مقبولیت برآمده از پَسَند نفسانیت انسان ها و تبدیل آن به چماق برای نمایش مشروعیت نیز یک روال معمول محسوب می شود. مثلا امکان دارد به دلایل متعدد، اعم از تغییر سبک زندگی و رویکرد عمومی، برنامه خندوانه یا نمونه‌هایی از این دست، در نظرسنجی‌های متداولِ رسانه ملی، با رای مردمی به عنوان بهترین برنامه سیما معرفی شوند.

این همان دور باطلی است که با اتکاء به دموکراسی، ابتدا در چرخه آن ذائقه و سبک زندگی اسلامی را به اباحی‌گری تغییر می دهد و مجددا با ادامه همان روند دموکراتیک، از جامعه تغییر یافته، علایقش را مطالبه می کنند!. این دور باطل از ابتدای پیروزی انقلاب به طور قدرتمندی در رسانه ملی جریان داشته و اسناد آن در صحیفه امام خمینی موجود است. البته این همان روند باطلی است که در احادیث معصومین از آن با عنوان راضی کردن خلق به قیمت خشم خالق یاد شده و نابودی آن ضمانت شده است.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۹
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی