مبارزه با ستیزهجویان و یاری امام عصر(عج)
«خداوندا،دل های ما را بر ایمان به امام عصرعجل الله فرجه( وظهور او)قوّت بخش»۱
یکی
از نقاط ضعف عمده بشر که در مواجهه با تعالیم پیامبران الهی آشکار می
شود،عدم دستیابی به درک صحیح از توحید خداوندی است. به طوری که کتاب تبیان
الهی در انعکاس سخن خالق انسان،در بیان این نقطه ضعف می
فرماید:«ایمان اکثر مردم به خدا مشرکانه است»۲
دلیل این حقیقت آنکه
انسانها نوعاً در برخورد با نشانه های الهی دچار غفلت هستند و در برابر
انبیاء و اوصیاء الهی که راهنمایان به توحید الهیاند راه گردنکشی و
استکبار در پیش گرفتهاند. نکته قابل توجه در این میان آنکه مشرکان
تابلودار و رسمی،در مواجهه با پیامبران الهی،عمدتاً منکر خالق بودن خدا
نبودند بلکه منکر ربوبیت الهی بودند. یعنی خدای خالق را "مالک و مدّبر و
پرورنده” نمی دانستند و به همین دلیل با راهکارها و دستورات پروردگار که
توسط پیامبران ابلاغ می شد، مقابله می کردند و اتفاقاً همین ضعف در بسیاری
از مؤمنان نیز دیده می شد،گرچه رسماً و علناً در برابر پیامبران مقابله نمی
کردند و مؤمن به خدا و پیامبرش بودند اما چنان مؤمنی که خداوند فرمود اکثر
اینان در حقیقت مشرکند. شبیه همین روند در مورد سکولارهای مسلمان
وطنی(البته با تفاوت هایی)وجود دارد و چون بسیاری از مردم در مسئله
توحیدربوبی مشکل و یا شبهه دارند،همین نقطه ضعف، زمینه را برای سوء
استفاده و سواری گرفتن سکولارهای مأمور و نشاندار فراهم می آورد.
مسلک
سکولاریسم که همزمان با دوران نوزایی(رنسانس)در غرب مطرح شد. دارای
شاخصههایی است که اندکی تأمل در معنا و مفهوم این شاخصهها،از کفر و شرک
پنهان در بطن آن،پرده برمیگیرد. یکی از این شاخصه ها انسانمداری(اومانیسم)
است که بر مبنای آن:« انسان،مدار و محور همه اشیاء و خالق ارزش ها و ملاک
تشخیص خیر و شر است.در واقع انسان جای خدا می نشیند و قادر است بدون
درنظرقراردادن دین و ارتباط با ماورای طبیعت،مشکلات زندگی و دنیای خود را
حل و فصل کند. بنابرایناصل،انسان با دو اهرم علم وعقل،دیگر نیازی به دین
ندارد.»۳
شاخصه دیگر،سکولاریسم، آزادی و تساهل(لیبرالیسم) است؛« در
این رهگذر مذهب و اعتقادات شخصی،مسئلهای شخصی محسوب می شوند و فرد در
انتخاب آنها آزاد است. اصالت بخشیدن به شناخت تجربی و تکیه بر حواس ظاهری،
موجب تشکیک در معرفت دینی گردید. به گونه ای که با همه سنن و قوانین
دینی،اخلاقی و اجتماعی،با دیدی نسبیگرایانه برخورد شد.»۴
اشارهای
گذرا به برخی کارکردهای سکولاریسم نیز در این مقال مناسب است:«ستیز با دین
هدفی است که سکولاریسم با هریک از اصولی که بر شمردیم*،آن را تعقیب می
کند.اندیشه های نویسندگان پس از رنسانس نیز بر این مدار بوده
است.ماکیاول،از پیشتازان سنتستیزی،دولت را پدیده ای طبیعی که هیچ تعلّقی
به ماورای طبیعت ندارد، می شمارد و تنها نقشی که برای دین قائل است آن است
که دین را به مثابه ابزاری در دست حکمران می داند، تا برای تحقّق اهداف خود
از آن استفاده کند»۵
آنچه تاکنون ذکر شد آموزههایی از مبانی و
کارکردهای سکولاریسم در غرب بود که معالاسف عدهای در داخل از همین آموزه
ها به صورت خزنده و درلفافه،جهت مقابلهوستیز با نظام دینی و اسلام
ناب امام(ره) بهره میجویند: چندی پیش روحانی،رئیس جمهور در مقابله با یک
تلاش مؤمنانه خواهران دانشجو،اظهار داشت«ما نمی توانیم مردم را به زور به
بهشت ببریم» و قریب یکسال پساز آن، انواع ستیزه گری و ممانعت و بالاخره
توقیف قانون امربه معروف را در دستور کار قرار داد و-علیرغم اصرار همه
بزرگان نظام و علمای مبرّز،هنوز بر عمل ضددینی و قانون شکنانه خود اصرار
می ورزد-.به روشنی آشکار نمود تعبیر پوششی و غلط انداز او از به زور به
بهشت نبردن مردم، چیزی جز هموارکردن راه فسق و فجور و تبهکاری برای به جهنم
بردن مردم نیست!
وقتی معاون امور مجلس روحانی، در کرمان در یک
اجتماع عمومی، نظامات سکولاریستی ترکیه را برای اصلاح امور اجتماعی کشور به
رخ نظام اسلامی کشید. در حالی که میدانیم در بلبشوی دوره اصلاحات «آلن
تورن»-نظریه پرداز جامعه مدنی و متخصص در امور انقلابهای زنانه-سران
اصلاحات را به تبعیت از الگوی ترکیه فرا خوانده است:«راه تجدّد ایران از
مرزهای ترکیه عبور می کند. ترکیه برای ما آزمایشگاه است.آزمایشگاه خوبی ها
وبدیهای تجدّد و چالش ها و برون رفتهای روشنفکران دینی از آن»۶
باری با این توصیف باید «آقای معاون» را کارگزار نظام دینی بدانیم یا کارگزار نفوذی نظامات برانداز و سلطهگر سکولاریستی جهانی؟!
از
این دست تعارضات در کارکردهای دولت لیبرال دمکراسی روحانی با نظام اسلامی
اندک نیست و ما بر حسب مناسبت، به برخی از آنها در همین مجموعه گفتارها
اشاره داشته ایم و نیاز به تکرار نیست. جمعبندی اینبخش از گفتار را سخن
روشنگر اخیر مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف قرار می دهیم که در حضور
روحانی با دغدغه ای مقدس و از سر بصیرت و غیرتدینی چنین هشدار
داد:«امیدواریم که در نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی،استقلال و آزادی و
پیشرفت تنها صورتی از آرمان ها باقی نماند و سیرت به فراموشی سپرده نشود.
در نهایت امید داریم که جای کدخدا و خدا عوض نشود»۷
در این نوبت و این گفتار در اشاره و خوانش متن دستورالعمل حضرت ولّی عصر به شیعیان در دوران غیبت،به فرازی می رسیم که خواندن آن عرق شرم بر پیشانی و آثار شرمندگی را تا عمق وجدان میکشاند.باید با مطالعه این فراز دعا عرضه بداریم: ای حجت خدا و ای امام قائم!کار ما و حال ما خراب تر از اینهاست.اصولاً ما کی نسبت به تو معرفت شایسته( ولو اندک) داشته ایم و کی به یاد تو بوده ایم که حالا بخواهیم بگوئیم:« خداوندا،به سبب طولانی شدن دوران غیبت او و قطع گردیدن خبرش از ما ، یقینمان را مگیر ، و یادش را از خاطرمان مبر، و انتظار و ایمان به او و نیروی یقین در ظهورش و دعا برای حضرتش و درود فرستادن بر او را از ما مگیر، تا به دراز کشیدن غیبتش ما را از ظهور و قیامش ناامید نسازد ، و باورمان در مورد آن همچون باور داشتنمان نسبت به قیام فرستادهات - که درود تو بر او و آلش باد - بوده باشد ، [و همچون یقینمان] بر آنچه از وحی و تنزیلت آورده، محکم بماند.
و دلهایمان را بر ایمان به او قوّت دِه تا ما را به دست او در مسیر هدایت سلوک دهی و به برترین دلیل و میانهترین راه نایل سازی ، و ما را بر فرمانبرداری از او نیرو عطا فرمای و بر پیروی او پایدار گردان و ما را در حزب او و یاران و انصار او ، و از خشنودان به کارهای حضرتش قرار ده ، و این [عقاید] را نه در زندگی و نه در هنگام مرگ از ما سلب مکن ، تا اینکه ما را بمیرانی در حالی که بر همین باور باشیم -بیآنکه در شک افتیم و یا نقض عهد کنیم و یا مردد شویم و یا تکذیب کنیم- از دنیا ببری»*
و اینک در پایان گفتار چند نکته در حاشیه دستورالعمل ذکر شده حضرت ولّی عصر عجل الله فرجه:
۱- اگر خدای متعالی در کتاب مبین خود فرمان به یاد فراوان از خدا می دهد و از اهمیت و والایی نقش ذکرکثیر در زندگی مؤمنان خبر می دهد،ولیّ خدا و امام معصوم علیه السلام نیز،«یاد اهل بیت علیهم السلام را در زمره یاد خداوند بر می شمارد»۸ راستی،اگر دل و روح ما در سیطره یادخدا و یاد ولیّ خدا نباشد،خاطر جان و دل ما بهجز جولانگاه وساوس و القائات و تزیین های نفسانی شیطان خواهد بود؟! و مگر نه آن است که پناه بردن به خدا،انسان را از شر شیطان در امان میگیرد، (وچون قرآن شیطان را خناس معرفی کرده ولحظهای از اغوا و گمراه ساختنبشر،برکنار نمیماند، بنابراین) یاد خدا و پناه به خدا دائماً باید در دل و جان و زبان جاری و پیوسته باشد. یار ولی عصر عجل الله فرجه نیز آثاری دارد که در ادامه همین فراز ذکر شده از دستور العمل حضرتش بدان اشارت رفت.
۲ -نکته بیدار کننده و وجدان آزار آنکه: حضرت فرمود:چنین و چنان کنید، تا به درازا کشیدن غیبت شما را از قیام من نا امید نکند» با عرض شرمندگی کُشنده و ندامت آمیز عرض می کنیم: اماما، بسیاری از ما اصولاً از بیخ مرخصیم و غیبت و فراق تو برای ما اهمیت و موضوعیتی نداشته که حالا نگران طولانی شدن دوره غیبت باشیم. و نتیجه اش هم رفتن به زیربار سکولارها و لیبرال هایی که علناً با بیّنات اسلام مخالفت می کنند.
۳ -یاری حضرت:عالم،عاشق مخلص،سیدمحمدتقی اصفهانی،هموکه به فرمان مستقیم مولا و مرادش، حضرت حجّت علیه السلام دست به تألیفی ارزشمند- برای بیدارسازی شیعیان و زدودن غفلت از آن حضرت در دوره غیبت- زد،در همین کتاب،برای یاری حضرت به این آیات استشهاد کرده است:«البته و قطعاً خداوند کسی که او را یاری کند،یاری خواهد کرد،زیرا خداوند مقتدر و مسلّط است.همانان که اگر آنانرا در زمین مکنت و حکومت دهیم،نماز را بپا داشته و زکات می پردازند و امربه معروف و نهی ازمنکر می کنند و عاقبت کارها با خداست»۹
با توجه به آن که عقلاً و شرعاً ،خداوند از یاری مخلوقات بی نیاز است،ائمه هدی علیهم السلام فرمودهاند منظور از یاری خدا، یاری دین خدا و انبیاء و اولیاء و امامان علیهم السلام میباشد. از این جهت این آیهشریفه،شرایط و لوازم یاری خدا را،که اتفاقاً در عصر ما همان یاری حضرت ولیّ عصر علیه السلام می باشد بیان فرموده:اقامه نماز،پرداخت زکات،امربه معروف و نهی ازمنکر.
آری اقامه نمازی که اوضاع فسادزده اجتماعی که - اتفاقاً با حمایت رئیس و بخش فرهنگی دولت ، - دل و دماغی برای تمرکز و خواندن غیرساهیانه و غیرغافلانهآن! باقی نگذاشته،پرداخت حقوق واجبه ای که از یکسو روحانی را درکاخ بیت المال در خوش آب هواترین نقطه کشور می آراماند و مستضعفان جنوب، به ویژه جنوب کرمان را،بدون آب آشامیدنی و کمترین بهداشت درمیان نیش های کشنده مار و عقرب صحرای خشک رها می سازد.
آن هم از امربه معروف و نهی از منکرش که رئیس دولت و دستیارانش عملاً در نفی و بلکه ستیز با آن قرار گرفته اند و....
اماما! فرمودی ترا یاری کنیم و خدای تو نیز پیشاپیش کیفیت یاری خود،- که یاری تو نیز هست - را بیان فرمود.
امّا شرمنده!شرمنده! شرمنده. با این بی حالی و بی معرفتی که بسیاری از ما داریم و شرمندهتر از جهت دولتی که به جای یاری، با تو ستیز می کند.
۴ -و اما حزب امام عصر عجل الله فرجه: نبی مکرم و جدّ بزرگوار حجتحق، امام عصر علیه السلام پیشاپیش نوید دادند، آنانی که یاری می کنند فرزندم حضرت مهدی علیه السلام را،حزب الله هستند۱۰. آری همان حزب الله که سید الشهداء علیه السلام نیز فرمود:«ما حزب الله پیروز هستیم»۱۱
پیرامون چیستی وویژگی های حزب الله پیشتر از این بهاندازه کافی سخن رفته است. و به ویژه حضرت الله در کتاب مکّرمش،حزب خود را شناسانده است. در عینحال،امّا،دو اشاره که پیامبراکرم و سید الشهداءعلیهمالسلام به مصداق های حزب الله فرمودند، تکلیف را یکسره می کند.
یاران همراه! به نظر شما، چنانچه حزب الله - در تراز قرآن و عترت- پای کار باشد،تکلیف رئیس دولتی- که نه تنها خود از یاری امام واجب الاطاعه عصر عجل الله فرجه سرباز می زند و با بستن دست یاریگران امام عصر سلاماللهعلیه- عملاً در ستیز با حجت حق برمیخیزد به جز مبارزه برای تجدیدنظر،استعفا یا اسقاط آن جرموثه مدعی و غلط انداز است؟! به امید یاری حق،تا مجالی دیگر
-۱ دعا در غیبت امام زمان(عج) ، اواخر مفاتیح -۲ سوره یوسف ، ی ۱۰۶، البته شرک به خدای متعال شکل های گوناگون دارد که یکی از عمدهترین آن همانست که در این مقال ذکر شد. ۳و۴و-۵ ویژه نامه خردنامه صص۵ و۶. ضمیمه همشهری ۸۴/۲/۲۸ *شایان ذکر است که شاخصههای سکولاریسم در متن مأخذ بیش از دو شاخصه است که به دلیل ضیق مجال فقط به دو شاخصه مهمتر آن اشاره داشتیم. -۶ سرمایه داری ، آمریکا و جهان ،گفتگو با آلن تورن ، روزنامه ایران ۸۱/۲/۱۸ نقل از ارتش سری روشنفکران ، ص۴۹ -۷ سخنرانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف ۹۴/۹/۱۶ *- ر.ک.پاورقی۱ -۸ امام باقر(ع) ،کافی ، ج۲، ص۴۹۶ نقل از راه وصال، ص۱۱۸ -۹ منظور کتاب «مکیال المکارم» است که ترجمه آن در ۲ جلد و بیش از ۱۲۰۰صفحه در دسترس علاقمندان است. -۱۰ سوره حج،آیه ۴۰ -۱۰ سیمای حضرت مهدی(ع) در قرآن ص۲۶۷ -۱۱ کتاب نهج الحیات،ر.ک، سخنان کوتاه