یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم

یاران خراسانی

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم


اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پا برهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.
دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶ ب.ظ

نگاهی به برنامه «از لاک جیغ تا خدا»




گل شوره‌زار و انتظار مخاطبان!

کمتر از یک سال است که برنامه ای مستند با نام «از لاک جیغ تا خدا» در گروه خانواده و فرهنگ شبکه ۲ سیما به تهیه کنندگی هاشم تفکری بافقی تولید و پخش می شود. این برنامه در روزهای سه شنبه ، پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۶:۱۵ به مدت۲۰ دقیقه روی آنتن می رود و تا کنون ۳۵ قسمت از آن پخش شده است.

مثال بارز این ادعا «از لاک جیغ تا خدا» است. برنامه‌ای که ضمن گفت وگو با زنان محجبه، سیر رسیدن آنان به حجاب را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع این برنامه بی‌بدیل در رسانه ملی، در ۳۶ سالگی انقلاب سراغ سوژه هایی می رود که بی‌حجابی را تجربه کرده و حالا هم محجبه هستند و هم با اعتقاد راسخ از حجاب اسلامی دفاع می کنند.

همچنین شاهد ادعایم مبنی بر رویش‌های فردی در رسانه‌ملی، «هاشم تفکری‌بافقی» تهیه‌کننده این مستند است که درباره نحوه شکل‌گیری این اثر می‌گوید: «ایده ساخت این برنامه از زمانی در ذهن من جریان پیدا کرد که در بسیج سوره مسئولیت داشتم. آنجا به عینه تغییر بچه‌ها را می‌دیدم و همیشه دوست داشتم مستندی از این اتفاق بسازم.»
«بسیج سوره» کلید واژه‌ای است که خط سیر ظهور این برنامه را به مخاطب نشان می دهد.همان بستری که به هیچ وجه نمی توان اثری از آن یافت.

چرا در آستانه یک سالگی؟!

شاید این سوال  مطرح باشد که چرا در آستانه یک سالگی تولید این برنامه و پخش مجموعه دوم آن از شبکه ۲ سیما ، قلم به حمایت از این برنامه چرخیده است؟!

این سوال پاسخ واضحی دارد! ، روند کاری رسانه ملی نشان داده ، حتی در صورت صلاح ظاهری یک برنامه باید روند آن را مورد ارزیابی قرار داد که به عمق و فلسفه صحیح آن پی برد. چه آنکه برنامه های ظاهرالصلاح زیادی از رسانه ملی پخش می‌شوند که در واقع مشغول نشر فساد رسمی، یا زمینه‌ساز تغییر فرهنگ اسلامی جامعه به نوع سکولار و التقاطی هستند.

خندوانه، ماه عسل و ده‌ها برنامه گفت‌و‌گو محور دیگر در سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته و پخش می شوند که از همین خط مشی فاسد پیروی می‌کنند و متاسفانه، مورد حمایت جاهلانه یا عامدانه کارشناسان به اصطلاح دینی نیز قرار می‌گیرند.

یاد کردن از «از لاک جیغ تا خدا» زمانی قابل درک می‌شود که به یاد آوریم، شخصی به نام زائری ملبس به لباس روحانیت، رسما در یک برنامه زنده تلویزیونی، اساس الزامی بودن حجاب را زیر سوال برد و اجباری بودن استفاده از حجاب اسلامی در ایران انقلاب را یک اقدام هیجانی و اشتباه قلمداد کرد. همچنین بیشتر به ارزش این برنامه پی می‌بریم وقتی در لابلای برنامه‌های زنده کارشناس محور شبکه‌های مختلف می‌بینیم که کارشناس برنامه رسما والدین را به مهیا کردن شرایط دوستی دختران و پسرانشان با جنس مخالف نامحرم توصیه و ترغیب می‌کنند!. بنابراین به نظر می رسد باید به نشریه حق داد تا برای حفظ اذهان مخاطبانش از اغتشاش تا مشخص شدن خط مشی و روند یک برنامه در تقدیر و تقبیح آن قلم فرسایی نکند.

مجری‌های تحول یافته

به هر تقدیر «تفکری‌بافقی» درباره روال ساخت «از لاک جیغ تا خدا» می گوید: «این مستند درباره خانم‌هایی است که در گذشته حجاب درستی نداشتند و حالا محجبه شده‌اند. من زمان زیادی به ساختار این اثر فکر کردم تا اینکه به این نتیجه رسیدم که همه چیز کاملا ساده و به شکل نوعی خاطره‌گویی باشد تا مخاطب بیشتر درگیر محتوا باشد و کار ادعایی برای ساختارهای عجیب غریب نداشته باشد.»

در حالی مجموعه دوم این مستند، در ساعات پر مخاطب پخش می‌شود که بخش اول آن هر هفته جمعه‌ها ساعت۲۲:۵۰ از شبکه ۲ سیما روی آنتن می‌ رفت، که البته همین مسئله نیز می تواند یک نکته امید بخش برای تسری تحول‌های فردی به سطح سازمانی باشد.

«هاشم تفکری بافقی» تهیه‌کننده و کارگردان «از لاک جیغ تا خدا۲» اجرا و روایت قسمت‌های مختلف برنامه، را به سوژه‌های «از لاک جیغ تا خدا۱» سپرده است. یعنی همان افرادی که امروز با یقین به حجاب اسلامی روی آورده اند. مثلا «ابوالحسنی» یکی از آدم‌هایی است که در زندگی‌اش دچار تغییر شده بودو یک قسمت از سری اول را به او اختصاص داده شده بود و او اکنون یکی از راویان «از لاک جیغ تا خدا۲» است. همچنین صفالو و چرندابی نیز دیگر راویانی هستند که با سوژه‌های این بخش از برنامه مصاحبه می‌کنند.

کارگردان این مستند درباره نحوه پیدا کردن سوژه‌های بخش دوم می‌گوید: «با پخش سری اول سایتی راه اندازی کردیم که بسیاری از این سوژه‌ها خودشان را آنجا معرفی کردند و ما سراغشان رفتیم. حتی نمونه‌هایی داشتیم که با دیدن «از لاک جیغ تا خدا» تغییر کردند.ما سوژه‌هایی در تهران، آبادان، اهواز، اصفهان، قم، مشهد و برخی از شهرهای شمال کشور داشتیم و حتی یکی از گزینه‌هایمان دانمارکی است.»

تهیه‌کننده و کارگردان «از لاک جیغ تا خدا» حتی خواننده تیتراژ برنامه هم هست و البته نکته مهم اینکه خودش هم جزو افراد تحول یافته محسوب می شود و معتقد است به همین دلیل حس خاصی به بحث این برنامه دارد.

خداحافظی با بازیگری

اما یکی از روایت های تاثیر گذار از سوی صفالو یکی از مجریان «از لاک جیغ تا خدا» بیان می شود که می توان بر اساس آن قضاوت کرد که چرا محیط‌های هنری با چارچوب‌های فعلی اساسا مفسد پرورند. این مجری که خودش در مجموعه اول این برنامه سوژه‌ یکی از قسمت‌ها بوده، درباره انتخاب حجاب و نحوه اجرا در این برنامه می‌گوید: «روزی که محجبه شدم تصمیم گرفتم از علاقه خودم یعنی بازیگری به ویژه بازیگری تئاتر بگذرم چون من هنوز در زمینه حجاب شبیه یک کودک نوپا بودم و از این هراس را داشتم که با بازگشت به حیطه هنر و تئاتر ، دوباره از حجاب فاصله بگیرم.

البته من پیش از این هم اعتقادات مذهبی داشتم اما در مورد حجاب کوتاه می‌آمدم. همواره با خودم می‌گفتم خدا مرا بابت این یک گناه می‌بخشد. آن زمان از این غافل بودم که بد حجابی حق الناس است و هر گناه زمینه ساز گناهان دیگر می‌شود. وقتی تصمیم گرفتم از بازیگری دور شوم، خداوند مجری گری را سر راه من قرار داد. آن هم اجرا در چنین برنامه‌ای که بودن در آن برای من، فراتر از اجرای آن است.

چون هر روز افرادی را می‌بینم که حرف‌ها،‌ دغدغه‌ها و حسرت‌هایشان شبیه به من است. با هم می‌خندیم، اشک می‌ریزیم و از اینکه چرا زودتر لذت حجاب را نچشیده‌ایم افسوس می‌خوریم.»

صفالو درباره انگیزه‌هایش از اجرای این برنامه نیز می‌گوید: «اجرا در این برنامه را قبول کردم به امید اینکه شاید کار فرهنگی کوچکی در زمینه حجاب کرده باشم. همواره امیدوارم دختران سرزمین من پاسخ پرسش‌هایشان را بگیرند و محجبه شوند و دعای خیر مادرها پشت سرمان باشد. به راستی نیت تمام بچه‌های گروه و عزیزانی که به برنامه می‌آیند این است که شاید بتوانند نظر یک نفر را نسبت به حجاب تغییر دهند.»

«از لاک جیغ تا خدا» یک پایگاه اطلاع رسانی راه اندازی کرده که با همین نام در موتورهای جستجو قابل ردیابی است. همچنین مخاطبان می توانند به آدرس اینترنتی http://azlakejightakhoda.com مراجعه کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۲
میم الف الف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی